کوه هوان شان

در چین ضرب المثلی است که می‌گوید: "پس از دیدن پنج کوه به کوه نگاه نمی‌کند و پس از دیدن کوه هوان شان ، به پنج کوه نگاهی نمی‌اندازد." این سخن بیانگر زبیایی و عظمت کوه هوان شان است در …

در چین ضرب المثلی است که می‌گوید: "پس از دیدن پنج کوه به کوه نگاه نمی‌کند و پس از دیدن کوه هوان شان ، به پنج کوه نگاهی نمی‌اندازد." این سخن بیانگر زبیایی و عظمت کوه هوان شان است در واقع ،پس از دیدن پنج کوه کوه تای شان در شرق، کوه حوان شان در غرب، کوه سون شان در مرکز ، کوه حین شان در جنوب و کوه هین شان در شمال ، تمامی کوه های جهان مورد تماشایی نخواهد بود . اما اگر قبل از همه انها کسی کوه هوان شان را ببیند دیگر لازم نیست از پنج کوه مذکور دیدن کند. کوه هوان شان در ناحیه خوش منظره هوان شان در جنوب مرکزی به مساحت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع قرار دارد. کوه هوان شان دارای قله‌های بلند و دره‌های عمیق با تغییرات عمودی آب و هواست ابرها، مه‌ها و رطوبت با بارش باران زیاد از ویژگی‌های آن است. کوه هوان شان زیباییی مناظر کوه‌های معروف چین را در خود جمع کرده و در چهار رشته طبیعت عجیب و غریب است کاج‌ها و سروهای عجیب : درختان کاج و سرو عجیب‌ترین مناظر این کوه است. هزاران هزار درخت سرو دارای بیش از یک صد سال عمر در لابه لای سنگ های کوه روئیده و سر بلند ایستاده است. " درخت سرو خیر مقدم مهمانان" زیر قله یو نیو سمبل کوه هوان شان است. سنگ های عجیب درقلل کوهها همانند درختان دیده می شود. سنگها در پایین دره‌ها ، قله‌ها، کمر کوه و دره‌ها مشاهده می‌شود. دریای ابرها به دلیل آب و هوای عمودی کوه‌ها و دره‌ها را احاطه است به گونه‌ای که قلل کوه هاگاه گاهی ظاهر می‌شود و بسیار زیبا به نظر می‌رسد و سرچشمه گرم کوه هوان شان نیز بسیار عالی است.
شرایط محیط زیست طبیعی کوه هوان شان عجیب است. سیستم محیط زیست ثابت ومتوازن است. پوشش گیاهی به طور عمودی است. لجنزار و علفزارها در کوه های بلند دیده می‌شود . پوشش جنگلی ۵۶ درصد و پوشش گیاهی ۸۳ در صد است. چای مرغوب "هوان شان ما فون " " نوعی گیاه دارویی کوه هوان شان" در چین می باشد که شهرت جهانی دارد. درختان باستانی این کوه زیاد است. سرو و کاج این کوه شهرت زیادی دارد و حیوانات نادر دران بسیار دیده می شود. علاوه بر چشم انداز طبیعی این کوه همچنین دارای فرهنگ عمیق است به طور یکه در تاریخ شاعران نقاشان و هنرمندان زیادی این کوه را ستایش کرده و بسیاری آثار هنری برای ان آفریده اند . شاعران بزرگ سلسله های چین : لی بای ، جادایو ،فاداچن ، ش تایو و گوزی جن در وصف این کوه اشعار زیادی سروده اند . اکنون بیش از ۲۰ هزار اثر در این زمینه وجود دارد . در زمینه هنری گروه نقاشان کوه هوان شان که زیبایی و آرامش این کوه را نمایان می‌کند مروارید درخشان از فرهنگ کوه هوان شان محسوب می‌شود. استادان این گروه دایما ازکوه‌ها و آب‌های هوان شان تغذیه می شوند آنان قدرت آفرینش خود را غنی و نقاشی‌های زیبا ترسیم کرده‌اند. به علاوه می‌گویند نیاکان ملیت چین امپراتور "سیان یوان " در این کوه به ریاضت پرداخته و درنهایت به حسن خلق رسیده است در . در چند صد سال گذشته داستانهای زیاد ی مربوط به موجودات فناناپذیر و دارای قابلیت‌های فوق العاده زبانزد بوده است مثلا گفته می شود که قله " سیان یوان "- قله "فو چو " کوه هوان شان در ایین دایویسم جایگاه مهمی دارد. با توجه به مناظر زیبای طبیعی و منشا فرهنگی عجیب، کوه هوان شان در سال۱۹۹۰ به عنوان میراث طبیعی و فرهنگی جهان ثبت شد. بر اساس ارزیابی کمیته میراث جهانی: کوه هوان شان در تاریخ ادبی و هنری چین مورد ستایش گسترده قرار گرفته و برای گردشگران شاعران نقاشان و عکاسانی که برای دیدن از این مکان دیدنی و مناظر زیبا می‌آیند دلربایی همیشگی دارد.