چیپ ست‌های پردازنده Pentium ۴

یكی از نكات مهم انتخاب برد اصلی ، چیپ ست نصب شده بر روی آن است . در این راستا شركت اینتل چیپ ست هایی را ویژه پردازنده Pentium ۴ طراحی نموده و این چیپ ست‌ها به خوبی قابلیت پشتیبانی از پردازنده …

یكی از نكات مهم انتخاب برد اصلی ، چیپ ست نصب شده بر روی آن است . در این راستا شركت اینتل چیپ ست هایی را ویژه پردازنده Pentium ۴ طراحی نموده و این چیپ ست‌ها به خوبی قابلیت پشتیبانی از پردازنده Pentium ۴ و ویژگی‌های آن را دارند. البته با توجه به فركانس FSB می توان چیپ ست های مختلفی را انتخاب نمود . همانطور كه می‌دانیم پردازنده Pentium ۴ دارای ۳ فركانس مختلف گذرگاه است :
۴۰۰MHz ، ۵۳۳MHz ، ۸۰۰MHz .
شركت اینتل برای پردازنده Pentium ۴ ، چیپ ست‌ها را بصورت زیر ارائه نموده است :
ـ گذرگاه ۴۰۰MHz : چیپ ستهای ۸۴۵GL و ۸۴۵
ـ گذرگاه ۴۰۰/۵۳۳MHz : چیپ ستهای ۸۶۵P ، ۸۵۰ ، E۸۵۰ ، ۸۴۵PE . ۸۴۵GE ، ۸۴۵GV ، ۸۴۵E و ۸۴۵G
ـ گذرگاه ۸۰۰MHz : چیپ ستهای ۸۷۵P ، ۸۶۵PE ، ۸۶۵G ، ۸۶۵GV و ۸۴۵P
به بیان دیگر بر روی بردهای اصلی كه در طراحی آنها از یكی از این چیپ ستهای فوق استفاده شده است ، پردازنده Pentium ۴ با هماهنگی كامل و حفظ قابلیتها ، قابل نصب می‌باشد.
ضمناً هر كدام از این چیپ ستها ویژگی های خاصی دارند . بعنوان مثال ، چیپ ستهای ۸۷۵P ، ۸۶۵PE ، ۸۶۵G ، ۸۶۵GV و ۸۴۵P از معماری Intel HUB ( جهت فراهم نمودن حداكثر پهنای باند ) ، تكنولوژی Hyper _ Threading ، رابط AGP ۸X ، درگاه USB ۲.۰ ، كنترل كننده دوگانه Serial ATA ، تكنولوژی RAID و Ultra ATA/۱۰۰ پشتیبانی می‌نمایند.
همچنین چیپ ستهای ۸۷۵P ، ۸۶۵PE ، ۸۶۵G ، ۸۶۵GV و ۸۴۵P از حافظه DDR بصورت دو كاناله و چیپ ست ۸۴۸P از حافظه DDR بصورت یك كاناله استفاده می‌نماید.
در عین حال چیپ ست ۸۷۵P از حافظه‌های DDR ۴۰۰/۳۳۳ ، چیپ ست‌های ۸۴۸P ، ۸۶۵G و ۸۶۵GE از حافظه‌های DDR ۴۰۰/۳۳۳/۲۶۶ و چیپ ست ۸۶۵P از حافظه DDR ۳۳۳/۲۶۶ استفاده می‌كنند.