شیوه زندگی در مناطق شلوغ و پر جمعیت

محله های شلوغ عموماً به محلاتی پرجمعیت اطلاق می‌شود كه با سیستم خانه سازی غیر بهداشتی و ناقص شكل گرفته و از وسایل آسایش و رفاه كافی برخوردار نیست. باید دانست شرایط زندگی در …

محله های شلوغ عموماً به محلاتی پرجمعیت اطلاق می‌شود كه با سیستم خانه سازی غیر بهداشتی و ناقص شكل گرفته و از وسایل آسایش و رفاه كافی برخوردار نیست.
باید دانست شرایط زندگی در محلات شلوغ متفاوت است. ولی همان گونه كه می‌دانیم شرایط عمومی زندگی در محلات شلوغ كلیه جوامع كمابیش یكسان است اگر چه مشخصات ظاهری اینگونه محلات عموماً در كلیه جوامع یكسان است، ولی نباید بدون تعمّق در مورد این محلات باستناد مشخصات و خصایص ظاهری، داوری كرد. بلكه محلات شلوغ مفاهیمی بسیار گسترده دارند. افراد اینگونه محلات با شیوه خاص خود زندگی می كنند اگر از دیدگاه جامعه شناسی به این محله‌ها بنگریم باید گفت هر یك از محله‌های پر جمعیت پاره فرهنگهائی خاص خود دارند كه از مجموعه‌ای از هنجارها و ارزشها تركیب شده و این پاره فرهنگها بازتاب شرایط رقّت آور زندگی و وجود انواع خاصی از كجرویهای اجتماعی، غیر بهداشتی بودن و عدم آموزش و پرورش صحیح و رسمی در این محلات است.
جدائی گزینی و بی علاقگی افراد محله‌های شلوغ در مورد سازش گروههای اجتماعی دیگر به پاره فرهنگهای آنها شكل ویژه‌ای داده است مگر اینكه پروژه‌ای برای ساخت منطقه‌ای تمیز و با امكانات خوب از لحاظ ساختمانی و آموزشی به مورد اجراء درآید. در حالی كه نه تنها از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و آموزشی مورد توجه قرار نمی‌گیرند بلكه مردم این محلات از نیروی عمومی اجتماعی جداشده به عنوان افراد زیردست اجتماعی قلمداد می‌شوند.
افراد محله‌های شلوغ و پر جمعیت به نوبه خود سایر گروههای اجتماعی كه آنان را از خود می‌رانند با دیده نفرت می‌نگرند و این مبنای داوری نتیجه ندارد گفته شود محله‌های شلوغ مشكلات فراوانی برای جوامع شهری فراهم ساخته‌اند. زیرا منابع اصلی بزهكاریها و جنایات، امراض و بیماریهائی كه منجر به مرگ می‌شوند و بسیاری مشكلات دیگر این گونه محلات نیستند.
در شهرهای بزرگ و جوامع در حال پیشرفت كه از نظر جنبه‌های ظاهری میان محله‌های پرجمعیت و سایر محلات شهر تفاوت بارزی وجود ندارد. افراد اینگونه محلات كه در نابسامانترین شرایط اجتماعی و اقتصادی زندگی می‌كنند. مشكلات بسیاری برای جامعه فراهم ساخته‌اند و به طور كلی این محلات محل و مأوای اصلی مشكلات اجتماعی است.
محلات شلوغ از نقطه نظر خصوصیات ظاهری و جغرافیائی و بسیاری ویژگیهای دیگر با یكدیگر متفاوتند به عنوان مثال در نیویورك محله‌هارلم و محله‌ای در جنوبی ترین قسمت شرق آن قرار گرفته، و در شیكاگو خط و منطقه كمربند سیاه كه جزء یكی از محلات كثیف است وجود دارد در توضیح این مطلب هم بد نیست، بدانید كه حتی در نواحی بالا و شمال شیكاگو نیز محلات كثیفی وجود دارد كه محل زندگی سفیدپوستان فقیر ایالات جنوبی است بنابر این بین محله كثیف و سیاه پوست بودن رابطه‌ای وجود ندارد و حتی بر عكس افراد تحصیل كرده و متخصص سیاه نیز در مناطق عالی شهر كنار سفیدپوستان زندگی می‌كنند. محلات كثیف لندن جنوب‌ترین قسمتهای شرق این شهر قرار دارد.
بدیهی است محلات كثیفی در دنیا وجود دارد كه از محلات كثیف هنگ كنگ و سنگاپور پرجمعیت تر است. بدین معنی كه در این محلات خانه‌هائی وجود دارد كه هر خانواده در یك اطاق آن زندگی می‌كنند، و به طور معمول تا ده خانواده را در درون خود جای می‌دهند اعضای هر خانواده فقط مكانی برای خوابیدن به صورت اشتراكی دارند و از هیچ گونه وسائل آسایش و رفاهی دیگر برخوردار نیستند چنانچه به برخی مناطق جنوبی تهران و یا مناطق فقیرنشین شهر- ستانهای دیگر خودمان برویم نمونه‌های بارزی از این نوع زندگی به چشم می‌خورد در نواحی اطراف شهرهای كانتون شانگهای ، هنگ كنگ ، هزاران خانواده در كنار آب جائی كه آنها را محله‌های كثیف شناور می‌نامند، زندگی می‌كنند محله‌های كثیف جهان كه محل زندگی میلیونها نفر جمعیت فقیر و محروم دنیاست محل اصلی آموزش چگونگی انحراف و كجروی و پرورش كجروان اجتماعی است. بنابر این اگر محققی بخواهد، لااقل گرایش افراد این محلات را بكجروی مورد بررسی قرار دهد، باید نخست مشخصات و ویژگیهای محلات كثیف را بیان كند.
محلات كثیف و پرجمعیت دنیا از لحاظ ظاهری دارای جمعیتی پایدار است سكونت دائمی افراد در این محلات و میزان و نوع سازمانهای اجتماعی ساكنین آن محلات با یكدیگر تفاوت‌های زیاد دارند، مشكلات و مسائلی كه برای جامعه از لحاظ كجروی و انحراف فراهم می‌سازند با یكدیگر اختلاف دارند.
بسیاری از مردم محلات شلوغ و پرجمعیت را مهاجرین روستاها تشكیل می‌دهند. این محلات اخیراً مأوای بسیاری از این مهاجرین گشته است.
این مهاجرین به نوبه خود به عدم تجانس بیشتر بین ساكنین محلات كثیف افزوده‌اند، ولی نباید فراموش كرد كه گروههای مهاجر اغلب موفق گشته‌اند تا به یگانگی گروهی خود دوام بخشند. و سنت‌های قبیله‌ای، خصوصیات اخلاقی و دینی خود را حفظ كنند، گروه كثیر دیگری كه ساكنان این محلات را تشكیل می‌دهند، كسانی هستند كه اجدادشان در این محلات سكونت داشته و زندگی در این محلات برای آنان جنبه موروثی یافته است محلات كثیف از نقطه نظر سازمان‌بندی و شكل‌گیری با یكدیگر تفاوت دارند، در برخی از این محلات نیز وابستگی‌هائی غیراز خویشاوندی و فامیلی به وجود می‌آید كه از همبستگی خویشاوندی و فامیلی قوی‌تر است اهالی محله‌های كثیف ویژگیهائی دارند كه آنها را از جهان پیرامونشان متمایز می‌گرداند واز آن محله هنجارها و ارزشهای اجتماعی آنان را می‌توان نام برد.