هفت خط

افراد بسیار زیرك و با هوش و در عین حال رند و حقه باز و حیله گر را در عرف اصطلاح عامه به هفت خط مثل می زنند . آورده اند كه ... بطوریكه می دانیم خط متداول كنونی فارسی از الفبای عربی گرفته …

افراد بسیار زیرك و با هوش و در عین حال رند و حقه باز و حیله گر را در عرف اصطلاح عامه به هفت خط مثل می زنند .
آورده اند كه ...
بطوریكه می دانیم خط متداول كنونی فارسی از الفبای عربی گرفته شده و خط عربی مشتق از خط معروف كوفی است كه به شهر كوفه عراق كه شاید اولین بار به طور رسمی در آن شهر ، این خط شایع شد نسبت داده می شود . خط كوفی به علت اشكال و دشواری در تحریر و تقریر در خلال قرون متمادی به وسیله خطاطان فارسی و خواجه میر علی عماد تبریزی و درویش عبدالمجید طالقانی و مجنون هراتی و جز اینها تكمیل شد كه از روی خط كوفی یازده خط محقق ، ریحان ، ثلث ، نسخ ، توقیع ، رقاع ، نستعلیق و شكسته نستعلیق ، تعلیق و دو طرفه اختراع شد و در هر یك ازاین خطوط استادان چیره دستی داریم كه در لطایف قلم و قدرت كتاب و خوش اندامی حروف كلمات براستی ، یگانهٔ زمان بوده اند و آثار نفیس آنان بصورت كتیبه ها در ابنیه و مساجد و به شكل قطعات در بزرگترین موزه ها و كتابخانه های دنیا خودنمایی می كند .
خوشنویسان ایران چند دسته هستند و هر دسته در یك یا دو خط استاد مسلم هستند كه هم اكنون آثار خطوط آنها را كلمه به كلمه و سطر به سطر چون كاغذ زر می خرند و می برند . اما در میان خوشنویسان معروف ایران كسانی بوده اند كه بعضی تا شش خط و معدودی تا یازده خط نوشته اند به قسمی كه هیچ عیب و نقصی به آن خط متصور نبود . اینگونه خوشنویسان قرب و منزلتی عظیم داشتند و در نزد اهل فن و هنرمندان به استاد هفت خط معروف بوده اند اهمیت و اعتبار استادان هفت خط به درجه ای بود كه اصطلاح هفت خط ، بعدها بصورت ضرب المثل در مقام استادان هنرمند در هر فن و حرفه ای می گفتند : فلانی از هفت خط ها است .