مكتب مغول ( ایلخانی )

در این دوره ، هنر نقاشی و طرحهای سنتی به پیشرفت قابل ملاحظه ای نایل آمد . یكی از خصوصیات سبك و شیوهٔ مینیاتور دورهٔ سلجوقی ، اصالت و خلوص نقاشیهای این عهد است كه كاملاً ایرانی …

در این دوره ، هنر نقاشی و طرحهای سنتی به پیشرفت قابل ملاحظه ای نایل آمد . یكی از خصوصیات سبك و شیوهٔ مینیاتور دورهٔ سلجوقی ، اصالت و خلوص نقاشیهای این عهد است كه كاملاً ایرانی و جدا از نفوذ نقاشیهای چینی است . بعد از انقراض سلجوقیان ، ایرانیان به طور معجزه آسایی سنن فرهنگی خود را حفظ كردند و مغولان كه به ایران ‎آمده بودند تحت تأثیر فرهنگ ایرانی قرار گرفتند . تسلط مغولان در ایران ، سیر هنری را كه در عهد سلجوقیان می رفت تا به تكامل و درجات عالی برسد ، منقلب و دگرگون كرد .
در شهرهای تبریز ، شیراز و مرو نیز مراكز هنری و آثار تازه ای به وجود آمد . مرحوم استاد (( رسام ارژنگی )) هنرمند معروف ، می گوید :
(( پس از هجوم مغول ، مكتبی روی كار آمد كه كاملاً تحت تأثیر شیوهٔ چینی و مغولی بود و از آن دوره آثار نسبتاً زیادی به جای مانده … )) استاد اكبر تجویدی نیز ضمن بحث دربارهٔ كتاب (( جوامع التواریخ )) و (( مكتب تبریز )) می نویسد :
(( این قسمت از كتاب مربوط به تاریخ مغول است و نمایشگر تأثیری بیشتر از مكاتب چینی و مغولی در نقاشی این ادوار است .‌ ))