تکنولوژی Hemi - Sync در صوت درمانی

این فرایند با طراحی پدیده زنش دو گوشی ( binaoural beats ) توسط Robert Monroe در پروسه های آموزشی مورد استفاده فراوان قرار گرفته است. امروزه ، این عقیده كه محركات صوتی قادر به تاثیر در سطح آگاهی و هوشیاری …

این فرایند با طراحی پدیده زنش دو گوشی ( binaoural beats ) توسط Robert Monroe در پروسه های آموزشی مورد استفاده فراوان قرار گرفته است.
امروزه ، این عقیده كه محركات صوتی قادر به تاثیر در سطح آگاهی و هوشیاری انسان هستند ، به طور گسترده پذیرفته شده است. در واقع Hemi – sync نشانگر قدرت تكنولوژیك صوت بوده و می تواند موجب بهبود یكپارچگی حسی ( SI ) ، آرامسازی ، مراقبه ، كاهش استرس ، كنترل درد ، بهبود خواب و سلامت انسان گردد. با استفاده از تكنولوژی Hemi –Sync میتوان محیطی پربار برای تقویت حافظه ، یادگیری و قدرت خلاقیت ایجاد نمود.
در طی فرایند Hemi – Sync فرد به تركیبی از زنش های صوتی دوگوشی به همراه صدای زمینه مانند موسیقی یا نویز گوش فرا می دهد و این كار ، یكپارچگی حسی ویژه ای را فراهم كرده و موجب افزایش توجه و یادگیری می شود.
پدیده زنش دوگوشی توسط یك محقق آلمانی به نام H . W . Dove ( ۱۸۳۹ ) كشف شد. انسان و برخی از جانداران پیشرفته ، به علت ساختار مغزیشان قادر به شنیدن زنش های دوگوشی هستند.
فركانس هایی كه در آنها می توان زنش دوگوشی را مشخص نمود ، بسته به سایز جمجمه گونه های مختلف ، متفاوت است. در انسان ، اگر فركانس تونهای حامل كمتر از ۱۵۰۰ Hz باشد ، میتوان زنش دوگوشی را مشخص نمود. البته مغز دارای توانایی ذاتی در تشخیص اختلاف فاز بین دو گوش است كه این توانایی در درك زنش های دوگوشی نیز دخیل می باشد.
درك شنیداری زنش دوگوشی وقتی بوجود می آید كه دو صوت همزمان با فركانسهای تقریباً مشابه ( و البته كمتر از ۱۵۰۰ Hz ) به دو گوش ارائه شوند و مغز ، اختلاف فاز بین این دو را تشخیص دهد. این اختلاف فاز به طور طبیعی ، اطلاعات مشخصی را برای فرد به همراه دارد ولی وقتی این اصوات از طریق هدفونهای استریو و یا بلندگو ارائه گردند ، آنگاه مغز دوسیگنال صوتی ورودی را باهم تلفیق نموده و حس شنیدن یك صوت سوم بوجود می آید. این صوت سوم همان زمش دوگوشی ( Binaoural Beat ) می باشد.
منشاء بوجود آمدن این صوت سوم را در محدوده پردازش شنیداری دگر طرفی ساقه مغز (Brainstem ) و در منطقه هسته های زیتونی فوقانی ( superior Olivary Nuclei ) می دانند.
اصطلاح Hemi – Sync نیز به این مطلب اشاره دارد گه هر دو نیمكره مغزی ، در ارتباط با یكدیگر هستند.
تكنولوژی Hemi – Sync قادر است تا به صورت طبیعی ، امواج مغزی را تغییر داده و باعث افزایش تمركز ، هوشیاری و یادگیری شود.