اصطلاح و ضرب المثل بالا به عنوان تسلیت و همدردی بكار می رود تا مصیبت دیدگان را موجب دلگرمی و دلجویی باشد و متعدیان و متجاوزان را مایه تنبیه و عبرت ، تا بدانند كه عفریت مرگ در عقب …
اصطلاح و ضرب المثل بالا به عنوان تسلیت و همدردی بكار می رود تا مصیبت دیدگان را موجب دلگرمی و دلجویی باشد و متعدیان و متجاوزان را مایه تنبیه و عبرت ، تا بدانند كه عفریت مرگ در عقب است و مانند شتر قربانی در آستانه در هر خانه ای زانو به زمین بزند و تا بهره و نصیبی نستاند برپای نمیخیزد.
آوردهاند كه ...
در قدیم سه روز قبل از عید قربان یك شتر ماده را زینت میكردند و جمعیت بسیاری از هر طبقه و صنف دنبال او میافتادند و در شهر میگرداندند و برای او طبل و نقاره و شیپور می زدند و اشعار مذهبی میخواندند .این شتر از هر كجا كه میگذشت مردم دور او جمع می شدند و پشم حیوان را عوام الناس بخصوص زنان آرزومند مایه اقبال و دفع نكبت میدانستند،به عنوان تبرك از بدنش می كندند این آداب و رسوم سه روز طول میكشید و در این مدت شتر گردانی به در هر خانه هر یك از اعیان و اشراف كه میرسیدند شتر را به زانو در میآوردند و از صاحب خانه به فراخور حال چیزی میگرفتند. روز سوم كه عید قربان بود این حیوان زبان بسته را به طرز جانگدازی نحر می كردند و هنوز جان در بدن داشت كه هر كس با خنجر و چاقو و دشنه حمله ور میشد و هنوز چشمان وحشت زدهاش در كاسه سر به اطراف مینگریست كه تمام اعضای بدنش پاره پاره شده و گوشتهایش به یغما میرفته است.
از مبنای همین كار در زبان فارسی كنایات و مثالی وارد شده است مانند شتر را كشتند، فلانی شتر قربانی شده است، تا میرسد به این كه این شتری است كه در خانه همه كس میخوابد.
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است