نظم در جهان

منظور از نظم ، قوانین ثابت و معینی است كه بر جهان و موجودات آن حكومت می كند و هر موجودی را در نظر بگیریم آن را تابع و پای بند آن قوانین می یابیم . نظری كلی به جهان ما را راهنمایی می …

منظور از نظم ، قوانین ثابت و معینی است كه بر جهان و موجودات آن حكومت می كند و هر موجودی را در نظر بگیریم آن را تابع و پای بند آن قوانین می یابیم . نظری كلی به جهان ما را راهنمایی می كند كه موجودات آن درهم و برهم نیستند و هركدام خط سیر معینی دارند كه آن را می پیمایند و با موجودات دیگر نیز بستگی و هماهنگی خود را حفظ می كنند.
چنانچه هر موجودی دریافته است كه در این جهان تنها زندگی نمی كند. بلكه وی هم برای خودش زنده است و هم برای دیگران. شماره ی قوانین شخصی و همگانی كه در این جهان حكمفرما است اگر بیش تر از شماره ی موجودات جهان نباشد كم تر نیست.
موجودات زنده از نزولات آسمانی بهره ی حیاتی می گیرند . موادی در زمین موجود می باشد كه گیاهان از آن ها تغذیه می كنند و از آب آسمان خود را سیراب می سازند و این هم قانونی است در زمین و گیاه. باد و حشرات وظیفه ی گرده افشانی گیاهان را انجام می دهند و این هم قانونی است كه در باد و حشرات و گیاهان جریان دارد. وجود هوا با اندازه ای كه از نظر غلظت و رقت مورد احتیاج است ، آماده شده است كه گیاهان از آن تنفس می كنند. حرارتی كه برای زیست و رشد گیاه مورد احتیاج است نیز موجود می باشد تا گیاهی بروید. پس از آن نوبت قوانینی است كه در زیست گیاهان جریان دارد. گذشته از این قوانین عمومی ، زیست هر گیاهی از گیاهان جهان تابع قانون ویژه ی خود آن می باشد. جانوران و انسان ها نیز هر كدام دارای قانونی بخصوص هستند و نیز تحت قوانین عمومی سلسله ی خود و قوانین عمومی تر موجودات زنده و قانون بزرگتری كه در همه ی جهان جریان دارد ، می باشند.
به طور كلی پیدایش علم و دانش در میان افراد بشر معلول وجود نظم در حقایق معلومات می باشد ، زیرا هر علمی عبارت از دانستن قواعد كلیه ی احكام همگانی نسبت به موضوع خود می باشد.
گیاه شناسی ، جانورشناسی ، زمین شناسی ، ستاره شناسی و .... عبارت است از دانستن قوانینی كه در هر یك جریان دارد.
اگر نظمی در حقایق موضوعات علوم كه عبارت از موجودات جهان هستند نبود ، پیدایش علم ، محال بود. وجود نظم در این جهان از امور بدیهی است كه با كمترین تأملی انسان بدان پی می برد. اگر جهان نظم و ترتیبی نداشت ، معجزات پیامبران كه دلیل بعثت آنها است ، خارق العاده شمرده نمی شد.
امیدوارم ناظم خردمند و توانا ما را هر چه بیش تر در جهت شناخت حقایق یاری دهد.