راه های مقابله با فراموشی و بهسازی حافظه

برای بهسازی حافظه و كاستن از میزان فراموشی باید مطالب یادگیری را به صورت معنی دار آموخت و محتوای حافظه خود را سازمان داد. ۱) سازماندهی: یكی از مشكلات عمده در راه یادگیری از عوامل …

برای بهسازی حافظه و كاستن از میزان فراموشی باید مطالب یادگیری را به صورت معنی دار آموخت و محتوای حافظه خود را سازمان داد.
۱) سازماندهی:
یكی از مشكلات عمده در راه یادگیری از عوامل فراموشی، جابجایی اطلاعات و قاطی شدن اطلاعات در یكدیگر است. در صورت تنظیم و سازماندهی اطلاعات، این عامل مخرب از بین رفته و حافظه انسجام كافی پیدا می كند. در ضمن می توان با تلاش اندكی، میزان بسیار زیادی اطلاعات را از حافظه به دست آورد.
۲) استفاده از واسطه ها: یك راه برای معنا بخشیدن به مطالب ظاهرا بی معنا استفاده از واسطه ها یا میانجی ها است.
۳) ساخت سلسله مراتبی مطالب:
عناصر یا تكالیف یادگیری را می توان به صورت یك سلسله مراتب از ساده به دشوار مرتب كرد به نحوی كه یادگیری هر عنصر یا تكلیف به یادگیری تكلیف دیگر مربوط باشد. فایده این عمل این است كه یادگیرنده، یادگیری خود را با مطالب ساده آغاز می كند و با یادگیری هر مطلب پیش نیاز، برای یادگیری مطالب بعدی آمادگی كسب می كند.
وجود پیش نیاز یادگیری برای هر مطلب تازه آن مطلب را به حالت آشنا و معنی دار برای یادگیرنده درمی آورد.
۴) الگوی یادگیری فعال:
با استفاده از این الگو می توان یادداری مطالب آموخته شده را طولانی تر كرد. چنین فعالیتی باعث خواهد شد كه ارتباط های بیشتری بین مطالب آموختنی برقرار شود كه بدین طریق آنها بهتر رمز گردانی خواهد شد.
الف) یادگیری بخش بخش:
منظور از این روش این است كه مطالب زیاد به بخش های كوچك تری تقسیم شود چرا كه با این روش قسمت های قبلی مطالب در تسلط آموخته می شوند و یادگیرنده پس از یادگیری هر قسمت به سراغ قسمت بعدی خواهد رفت.
ب) پر آموزی:
برای مقابله با مشكل فراموشی از فرد خواسته می شود كه مطالب آموخته شده را تكرار كند. بدین طریق اطلاعات بیشتر تثبیت خواهند شد.
ج) تمرین و مرور ذهنی:
مرور ذهنی به تكرار بخش كوچكی از اطلاعات گفته می شود كه بلافاصله بعد از رسیدن آن به حافظه كوتاه مدت صورت می گیرد و باعث باقی ماندن اطلاعات در حافظه كوتاه مدت می شود.
۵- بسط اطلاعات:
در بسط دادن مطالب، به اطلاعات تازه و نو، از طریق ربط دادن آنها به اطلاعات حافظه درازمدت، معنی می بخشیم، برای این كار لازم است به روابط منطقی بین مواد و مطالب توجه كنید و مواد و محتوای مطالب را با تجربیات خود ربط دهید. اطلاعات و ایده های كلی را در ذهن خود ترسیم كنید و ایده های جدید را به مطالب از قبل دانسته خود ربط دهید و وقایع را در ذهنتان ببینید و بشنوید.