محمدرضا شجریان

●نام : محمدرضا ● نام خانوادگی : شجریان ● سال تولد : ۱/۶/۱۳۱۹ ● محل تولد : مشهد ● بیوگرافی : استاد محمدرضا شجریان از كودكی و تحت تعلیم پدرش به فراگیری آواز مشغول شد. موسیقی را نزد اساتید …

●نام : محمدرضا
● نام خانوادگی : شجریان
● سال تولد : ۱/۶/۱۳۱۹
● محل تولد : مشهد
● بیوگرافی :
استاد محمدرضا شجریان از كودكی و تحت تعلیم پدرش به فراگیری آواز مشغول شد. موسیقی را نزد اساتید بزرگ موسیقی ایران به كمال رساند. اساتیدش اسماعیل مهرتاش، احمد عبادی، عبداله دوامی، محمود كریمی و... بودند. سنتور را نیز نزد فرامرز پایور آموخت.
كنسرت های زیادی از شجریان به یادگار مانده كه از مهمترین آنها می توان از كنسرت راست پنجگاه به همراه محمدرضا لطفی و ناصر فرهنگ فر یاد كرد.
▪از كارهای دیگرش، همكاری با گروه های عارف و شیدا و همچنین چاووش بود كه آثاری به یادماندنی موسیقی ایران را شامل می شوند. پس از آن با اجرای كنسرت های بسیار به همراه اساتید دیگر به شناساندن موسیقی ایران در جهان، كارهای بسیاری انجام داد كه هنوز هم ادامه دارد.
جایزه پیكاسو كه هر پنج سال به بزرگترین هنرمندی كه در جهت شناساندن فرهنگ و هنر كشور می كوشد اهدا می شود را دریافت كرد. قبل از وی این جایزه را نصرت فاتح علیخان از پاكستان دریافت كرده بود.
وی به همراه مشكاتیان، لطفی، علیزاده، موسوی، پیرنیاكان، كسایی و دیگر اساتید كارهای بسیاری ضبط كرده است. هم اكنون نیز به اجرای كنسرت به همراه حسین علیزاده و كیهان كلهر مشغول است.