اکالیف

Acalypha اکالیف گیاهی است از تیره فرفیون یا شیرسگ که بومی جنوب آسیا است مراقبت های لازم نور : آکالیف به نور متوسطی احتیاج دارد و برعکس نور مستقیم برای آن مضر است و موجب خشک شدن آن می …

Acalypha
اکالیف گیاهی است از تیره فرفیون یا شیرسگ که بومی جنوب آسیا است
مراقبت های لازم
نور :
آکالیف به نور متوسطی احتیاج دارد و برعکس نور مستقیم برای آن مضر است و موجب خشک شدن آن می شود . در تابستان میتوان گلدان آن را درهوای آزاد و در سایه درختان قرار داد .
حرارت :
این گیاه مخصوص گلخانه گرم است و حداقل درجه حرارت لازم برای آن ۱۶-۱۹ درجه و حداکثر ۳۰ درجه است ولی باید آن را از منبع حرارتی مانند رادیاتور شوفاژ و همچنین جریان هوا دور نگاهداشت .
آبیاری :
آبیاری باید منظم و دقیق باشد و حتی میتوان هرروز به آن آب داد ، بطوریکه خاک گلدان همیشه مرطوب باشد ولی مقدار آبی که برای هربار آبیاری بکار برده می شود باید کم باشد .
رطوبت :
گیاه به رطوبت زیادی احتیاج دارد و چون در آپارتمان تامین چنین رطوبتی مشکل است ، نگاهداری گیاه در آپارتمان چندان آسان نیست و اغلب برگهای آن پس از انتقال به آپارتمان می ریزد ، بعلاوه نگاهداری آن برای مدت زیاد در آپارتمان امکان پذیر نیست ، پاشیدن آب برروی برگهای گیاه تا حدی از ریزش برگها جلوگیری میکند .
کود :
این گیاه احتیاج زیادی به کود ازته دارد اگر کود به گیاه ندهند برگها فورا" زرد میشوند و میریزند . میتوان از کودی که شامل ۱۰۰ گرم نیترات پتاسیم ، ۱۰۰ گرم فسفات کلسیم و ۲۰۰ گرم سولفات آمونیم است استفاده کرد و آن را به مقدار ۲ گرم در لیتر هر دو هفته یک بار از اسفند تا شهریور ماه به گیاه داد .
کشت و ازدیاد :
ازدیاد گیاه توسط قلمه خشبی در فروردین در حرارت بستر ۲۱ درجه سانتیگراد صورت میگیرد . معمولا" جوانه انتهائی گیاه مسن را قطع می کنند تا شاخه های جانبی شروع به رشد کرده ، گیاه پرپشت و انبوه تولید کند .ضمنا" چون گیاه خیلی پر ریشه است در سال دو مرتبه باید گلدان آن را تعویض کرد . در غیر اینصورت ریشه ها گلدان را پر نموده برگها زرد میشود .