ترنم موسیقی زنگی با وزیدن نسیم

شما می توانید برای حیاط منزل خودتان سنج بادی بسازید كه به هنگام وزیدن نسیم با نغمه ای خوش آیند به صدا درآید. طراحان فضای سبز همیشه درباره ارزش آوایی كه در طبیعت می پیچد سخن ها …

شما می توانید برای حیاط منزل خودتان سنج بادی بسازید كه به هنگام وزیدن نسیم با نغمه ای خوش آیند به صدا درآید.
طراحان فضای سبز همیشه درباره ارزش آوایی كه در طبیعت می پیچد سخن ها گفته اند، چه صدای آواز پرندگان باشد یا آب جاری و یا یك نسیم. وضوح و درجه صدای موسیقی كه به وسیله این سنج بادی نواخته می شود بستگی به نوع موادی دارد كه شما برای ساختن آن به كار می بندید. مواد سبك مثل آلومینیوم صدای آهسته و خفیف تولید می كند، باریكه های شیشه ای صدای خیلی گوش نوازی دارند و در ضمن جذب نوررنگهای جذاب منتشر می شود.
خیزران: شیوه سنتی ژاپنی هاست و صدای چوبی و نی تو خالی از آن شنیده می شود. علاوه بر اینها شمامی توانید از سفال و چینی نیز استفاده كنید.
۱ـ ابتدا عینك محافظ و ایمنی به چشم بزنید و با مته برقی یا اره لوله مسی را به ۶قسمت در اندازه های متفاوت ببرید. به این ترتیب: ۴۳ـ ۳۸ـ ۳۵‎/۵ـ ۳۳ـ۲۸ و ۲۵‎/۵سانتیمتر.
۲ـ انتهای لوله ها را سمباده بكشید تا نرم و صاف شود و تراشه ها را پاك كنید.
۳ـ از یك سرلوله ها به اندازه یك سانتیمتر پایین تر از لبه از دونقطه روبروی هم با مته برقی سوراخ كنید.
۴ـ از یك ورقه اكریلیك صفحه دایره به قطر ۱۵سانتیمتر ببرید و در مركز آن سوراخی به قطــــــر ۴‎/۵سانتیمتر خالی كنید. سپس با مته برقی دور دایره ۶ را سوراخ كوچك برای رد كردن نخ ایجاد كنید. حالا یك پره ستاره ای شكل ببرید.
۵ـ از یك كاشی دیواری یك حلقه دایره به قطر ۷سانتیمتر ببرید و در وسط آن یك سوراخ ایجاد كنید. در حین كار لازم است به صورت خود ماسك بزنید.
۶ـ لوله های مسی را تمیز كنید و برق بیندازید. وروی آنها را یك لایه لاك بی رنگ بزنید. در غیر این صورت رطوبت هوا آنها را تیره می كند وجرم سبزرنگ روی آنها را می پوشاند.
۷ـ حالا تمامی قسمتها را با نخ ماهیگیری به همدیگر متصل كنید. نخ از سوراخ حلقه اصلی رد می شود و از سوراخ مجاور بالا می رود و برمی گردد به طرف حلقه اصلی و همین كار را تكرار كنید تا از تمام ۶سوراخ نخ رد شود و زیر حلقه اصلی گره بزنید.
۸ـ هر ۶لوله مسی در زیر حلقه با نخهایی كه از سوراخهای سرلوله عبور داده شده آویزان می شوند.
۹ـ اندازه طول نخی كه لوله ها را به حلقه وصل می كند باید كوتاه باشد به این دلیل كه اگر نخ را بلندتر بگیرید به هنگام وزیدن باد لوله های مسی به هم پیچیده می شوند. رشته نخ نایلونی را به حلقه اصلی وصل كنید و آن را از مركز صفحه دایره رد كنید و از دایره كاشی نیز رد كنید و در پشت نخ را گره بزنید.
در انتها پره ستاره ای شكل را نیز به نخ ببندید. سنج بادی را در حیاط در نقطه ای زیر سایبان آویزان كنید.