چرا پوست ما دچار چین وچروك میشود؟

در اواخر دوره ی بلوغ ، هنگامی كه رشد بدن متوقف میشود پوست شروع به تغییر میكند اما معمولا خود را تا سنین بعدی نشان نمیدهد .

در اواخر دوره ی بلوغ ، هنگامی كه رشد بدن متوقف میشود پوست شروع به تغییر میكند اما معمولا خود را تا سنین بعدی نشان نمیدهد .
همچنانكه سن ما افزایش می یابد ، سرعت جایگزینی سلولهای پوست كاهش یافته و ضخامت لایه ی زیر پوست(درمیس) افزایش می یابد .شبكه ی الاستینی و الیاف كلاژنی ، (كه مسؤل خاصیت كشسانی و بازگشت پذیری پوست می‌باشد) بتدریج از هم باز شده ، شلی و آویزان گشتن پوست بوجود می آید . كاهش چربی لایه زیرین پوست باعث كاهش حالت ، زیبائی و طراوت آن می شود. تولید و ترشح عرق و چربی كاهش یافته ، ورطوبت معمولی پوست را دستخوش تغییر می كند. درپوست صورت ، نازكی و كمتر بودن الاستیسیته باعث میشود كه شلی و چین وچروكها حتی بیش از سایر نقاط ، خودنمائی كنند. چین و چروكهای برجسته و خطوط متعدد اطراف چشم نیز به همین دلیل بوجود می آیند ،ابروها افتادگی پیدا می كنند ، وپوست اطراف پلك‌ها شل و بی حالت شده، چروك‌های ریزی در اطراف لبها پدید می آیند. افتادگی پوست زیر چانه و گردن باعث ایجاد چین های ضخیم گردن و اصطلاحا غبغب می شود.
فاكتورهای ژنتیكی ،شیوه ی زندگی ،و بسیاری از مسائل دیگر در ایجاد و تشدید این تغییرات دخالت دارند. پوستهای ظریف حساسیت بیشتری به این تغییرات دارند و خصوصانور خورشید بیشتر از معمول در اینها اثر گذار خواهد بود.
توجه داشته باشیدكه:، نور خورشید بسیار ارزشمند و مفید است اما قرارگرفتن در معرض آن برای مدت زیاد باعث چرمی شدن وكاهش خاصیت الاستیكی پوست خواهد شد .همچنین سیگار با ایجاد رادیكالهای آزاد اثرات مضری بر پوست دارد و سرعت پیر شدن آن را افزایش میدهد. آلودگی هوا نیزبا ایجادرادیكالهای آزاد بر پوست اثر كرده و پیر شدن آن را سریعتر میكند.كاهش سریع وزن میتواند با كاهش سریع چربی زیر جلدی موجب افزایش چین و چروكهای پوستی شود.فشارهای عصبی مداوم هم مشخصا با پیر شدن پوست مرتبط است.
نكته مهم: گر چه پیر شدن پوست امری اجتناب ناپذیر است ، اما برخی مراقبتها میتوانند سرعت این تغییرات را كاهش دهند .
روزانه صورت خود را با صابونهای ملایم و نرم كننده بشوئید ، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری كنید و از كرمهای ضد آفتاب استفاده نمائید.سبزیجات تازه ، میوه جات و دانه های گیاهی را به مقدار بیشتری استفاده كنید. ورزش روزانه را بهمراه ورزشهای مخصوص صورت فراموش نكنید تا تونیسیته ی عضلانی را به آن باز گردانید.از كشیدن سیگار خودداری كنید.