نازخاتون، غذای مازندران

اینکه مازندران یکی از نخستین انتخاب های مردم برای سفر های نوروزی است، کاملا واضح است. به خاطر همین پرطرفدار بودن است که بسیاری از مردم با طعم و مزه غذا های مازندرانی آشنا هستند.

کمتر کسی وجود دارد که فسنجان با گوشت مرغابی و انواع پرندگان شکم پر مازندرانی را که با دانه های انار ترش جنگلی و سبزی های معطر پر شده اند، امتحان نکرده باشد. اما ما این بار غذای دیگری را به شما پیشنهاد می کنیم که در سفرتان به مازندران امتحان کنید. نازخاتون مازندرانی یکی از غذا های محلی این استان است که حتی اسمش نیز برای بسیاری جالب است. نازخاتون ازجمله غذا های سنتی مازندران است که شاید اگر آن را برای نخستین بار ببینید یا امتحان کنید، تصور کنید که این غذا نوعی ترشی است. هرچند این گمان به واسطه وجود انار و فرآورده های آن شکل گرفته است، اما وجود بادمجان کبابی نیز بر این گمان دامن می زند. به هر حال این غذا به خاطر طعم دلچسبش محبوبیت زیادی دارد. مربای بهارنارنج و مربای تمشک هم از خوراکی های هیجان انگیزی است که حتما در سفرتان به مازندران باید امتحان کنید.
مواد لازم :

ریحان مخصوص نازخاتون : ۱ دست
آبغوره : یک و نیم لیوان
بادمجان کبابی : ۶ عدد
گشنیز : ۱ دست
سیر : ۱ بوته
نعنا تازه یا خشک : چند برگ

طرز تهیه :

در ابتدا بادمجان های کباب شده را با ساطور خرد میکنیم, سبزی ها با سبزی خرد ریز کرده و دوباره برای انکه ریز ریز باید بشود به بادمجان ها اضافه و خرد می کنیم ” توجه داشته باشید که سبزی ها نباید له بشود ” خوب مخلوط می کنیم بادمجان و سبزی را, سپس آبغوره اضافه می کنیم.

سیر هم که خرد کردیم اضافه کرده و دوباره مخلوط میکنیم.

نمک و فلفل به مقدار لازم اضافه کنید.