پایتخت دانمارک چه نام دارد؟ | کپنهاگ شادترین شهر دنیا

پایتخت دانمارک چه نام دارد؟ | دانمارک کشوری است با حکومت پادشاهی که پایتخت آن کپنهاگ می باشد. در ادامه به این کشور و پایتختش می پردازیم.

پایتخت دانمارک
پادشاهی دانمارک کشوری است در شمال اروپا . پایتخت آن کپنهاگ است .

تاریخ
به سال ۱۲۱۹ و در ۱۵ ژوئن ، شاه «والدمار دوّم» دانمارکی که او را فاتح می نامیدند در تنگنای بدی گرفتار شده بود . در این وضعیت ، اسقف های دانمارکی که همراه لشکر جنگی بودند ، بر تپه ای گرد آمدند و دست دعا و استعانت به درگاه خداوند برداشتند . در این هنگام ، ناگاه ابرها کنار رفتند و پارچهٔ سرخ رنگ بزرگی از آسمان به زیر افتاد که صلیب سفید رنگی بر آن دیده می شد . نشانه ای عینی از جانب خداوند که نشان می داد او برای دانمارکی ها رحیم و خیرخواه خواهد بود .

سیاست
این کشور حکومت مشروطهٔ پادشاهی دارد و از سال ۱۹۴۵ در سازمان ملل متحد عضو است .

جغرافیا
خاک اصلی دانمارک از یک شبه جزیره به نام ژوتلند ( به دانمارکی : یولند jylland) و ۴۴۳ جزیره شکل گرفته است . ( تنها ۷۶ جزیره مسکونی هستند . ) مهم ترین این جزایر شیلند (Sjælland)، فون (Fyn) و بورنهولم (bornholm) (شرقی ترین مکان دانمارک) هستند . دانمارک ، ۴۳,۰۶۹ کیلومتر مربع مساحت دارد و از خاور به دریای بالتیک ، از غرب به دریای شمال ، از جنوب به کشور آلمان و از شمال به تنگه اسکاژراک محدود می شود . به دلیل شمار زیاد جزایر ، دانمارک دارای خط طولانی ساحلی به درازای ۷٫۴۱۳ کیلومتر است . مهم ترین شهرهای دانمارک عبارت اند از کپنهاگ (پایتخت) در جزیره شیلند ، اوهوس ، آلبورگ و اسبرگ در شبه جزیره ژوتلند و اودنسه در جزیره فون .

آب وهوا
دانمارک کشوری معتدل و بارانی است .

اقتصاد
واحد پولی دانمارک کرون دانمارک است .
از نظر شاخص فساد اقتصادی ، دانمارک (به همراه کشورهای دیگری همچون فنلاند و نیوزیلند) سال های زیادی به عنوان کشور نمونه که کمترین فساد اقتصادی را داشته است ، معرفی شده است .

مردم
بیشینه ی مردم دانمارک از نژاد اسکاندیناویایی اند و با مردم سوئد و نروژ خویشاوندند . اسکاندیناویایی ها از تبار وایکینگ ها و شاخه ای از نژاد ژرمن هستند . ۸٫۵٪ مردم مهاجرانی هستند که بیشتر از کشورهای جنوب آسیا و خاورمیانه به دانمارک آمده اند .

زبان
زبان رسمی کشور ، دانمارکی است که از خانواده زبانهای هند و اروپایی ، شاخه زبانهای ژرمنی بوده و با زبانهای سوئدی و نروژی زیرشاخه شمالی زبانهای ژرمن را می سازد .

دین
۹۵٪ مردم پیرو کلیسای پروتستان لوتری (لوتران) هستند . کاتولیک ها ، مسلمانان و یهودیان ٪۵ باقیمانده جمعیت دانمارک را تشکیل می دهند . بیشتر مسلمانان از کشورهای خاورمیانه به دانمارک کوچ کرده اند .