تیمم بجای غسل جنابت

تیمم بجای غسل جنابت | در احکام اسلامی زمانی که دسترسی به آب محدود باشد، می توان بجای غسل، با خاک پاک تیمم کرد. در ادامه به شرح این موضوع می پردازیم.

چه زمانی می توان تیمم کرد؟
یکی از شرایط درست بودن نماز، پاکی و طهارت ظاهری بدن از هر نوع آلودگی و نجاست ظاهری است و آنچه با استحمام حاصل می شود طهارت ظاهری از این آلودگی هاست، اما علاوه بر طهارت ظاهری، یکی دیگر از شرایط نماز، تحصیل طهارت معنوی است که تنها از راه وضو و غسل بدست می آید و اگر استفاده از آب امکان پذیر نباشد،این طهارت معنوی و باطنی بوسیله تیممی که خدای متعال آنرا به جای وضو یا غسل قرار داده است، بدست می آید.
خداوند متعال پس از آنکه بعضی از اسباب پدید آمدن آلودگی های روحی و باطنی را بیان فرموده است، راه از بین بردن این آلودگی ها را بیان کرده، که اگر از عواملی است که با وضو مشکل برطرف می گردد مانند آنچه که در رساله ها آمده مثل : خوابیدن، دستشویی کردن و غیره باید وضو بگیرید و اگر از عواملی است که با غسل برطرف می گردد باید غسل کنید. سپس می فرماید که اگر استفاده از آب برای شما مقدور نبود به وسیله خاک پاک تیممّ کنید. آنگاه به حکمت آن می پردازد که « ولیطهّرکم ..... » تا پاکیزه گردید.

تیمم چگونه است ؟
در تیمم چهار مورد وجود دارد که واجب می باشد و باید انجام شود:
1. نیت
2. زدن کف دو دست با هم بر چیزی که تیمم بر آن صحیح است
3. کشیدن کف هر دو دست به تمام پیشانی و دو طرف آن، از جایی که موی سر می روید، تا ابروها و بالای بینی
4. کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن کف دست راست به تمام پشت دست چپ