آش بی بی

نخود و لوبیا (از روز قبل هرکدام جداگانه خیس و در این مدت چند بار آب آن ها عوض شده) را داخل قابلمه ای با مقداری آب روی حرارت بگذارید تا نیم پز شود، سپس عدس و باقالی را به آن اضافه کنید.

مواد مورد نیاز:


نخود: یک دوم پیمانه
لوبیا چیتی: یک دوم پیمانه
عدس (خیس شده): یک دوم پیمانه
باقالی: 1 پیمانه
سبزی آش (خردشده): 200 گرم
بادنجان (حلقه ای شده): 3 عدد
پیاز (نگینی خردشده): 2 عدد
گوجه فرنگی (نگینی خردشده): 3 عدد
رب گوجه فرنگی: 2 ق س
اُماج: 1 پیمانه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
روغن مایع: به میزان لازم



روش پخت:

1- نخود و لوبیا (از روز قبل هرکدام جداگانه خیس و در این مدت چند بار آب آن ها عوض شده) را داخل قابلمه ای با مقداری آب روی حرارت بگذارید تا نیم پز شود، سپس عدس و باقالی را به آن اضافه کنید.

2- بادنجان را داخل صافی گذاشته و روی آن نمک بپاشید تا تلخی آن گرفته شود. سپس آن را شسته، خشک کرده و داخل روغن سرخ کنید.

3- داخل تابه ای مقداری روغن گرم کرده، سپس پیاز را همراه با زردچوبه، نمک و فلفل درون آن ریخته و تفت دهید. بعد پیاز را از تابه خارج کرده و رب گوجه فرنگی را درون آن تفت داده تا بوی خامی رب گرفته شود. سپس از روی حرارت بردارید.

4- گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، سبزی آش، (به میزان مساوی مخلوطی از جعفری، تره، گشنیز و اسفناج) و بادنجان سرخ شده را به مخلوط نخود و لوبیا افزوده و بگذارید تا بپزد.

5- در انتهای پخت 1 پیمانه اُماج را به آش افزوده و هم بزنید تا به هم نچسبند، بعد حرارت را کم کرده و در ظرف را بگذارید تا جا بیفتد.

* برای تهیه اُماج:

یک چهارم پیمانه روغن جامد، مقداری نمک، زردچوبه و فلفل را دورن یک دوم پیمانه آب ریخته و باهم مخلوط کنید. سپس در کف سینی 1 پیمانه آرد ریخته و مخلوط روغن را روی آن بپاشید. بعد کف دست را روی آرد حرکت داده، دست هایتان را به هم بمالید و از خمیری که به دست تان چسبیده، خمیری ریز و نامنظمی درست کنید (به همین ترتیب ادامه دهید تا به اندازه 1 پیمانه آماده شود) سپس کنار بگذارید تا خشک یا نیم خشک شود.