خدمت سربازی یا بازی سر خدمت

فروش سربازی، خبر خوشی که این روزها گروهی از جامعه را خوشحال نموده و آن را فرصتی غنیمت قلمداد می نمایند.

فروش سربازی، خبر خوشی که این روزها گروهی از جامعه را خوشحال نموده و آن را فرصتی غنیمت قلمداد می نمایند. جوانانی که بارها در فضای اینترنت به حسرت شنیدن خبری خوش واژه سربازی را به اشکال مختلف جستجو می نمودند، اینک بارقه ای از امید در چشمانشان دیده می شود.
افرادی که برای مدتی طولانی از قانون و مقررات فرار کرده اند و مشمول جریمه غیبت سربازی شده اند امروز در اولویت معافیت قرار دارند. اما گروهی از اهالی دانش که عاشق خدمت به وطن و کمک به پایداری آن هستند اینک در هاله ای از ابهام قرار دارند که آیا آنان در مسیر اشتباهی حرکت کرده اند؟ آیا آنان به اشتباه خواستار پایبندی به قوانین و خدمت به نظام بوده اند؟
جوانان با قابلیتی در این مرز و بوم هستند که تا مدارج عالی تحصیلی پیش رفته اند و حاضر به خدمت رسانی به کشور و هموطنان خود هستند. من نمی گویم چرا در ایران به میزان بسیاری از کشورها بورسیه تحصیلی وجود ندارد؟ سئوال من این است که چرا نمی گذاریم جوانان خدمت کنند؟!!
سر بازی خدمت سربازی همواره جامعه و مسئولین در تلاش برای وصول بهترین راه حل بوده اند.
هر ایرانی مسئول، دوست دارد حداکثر کارایی را برای جامعه داشته باشد. اما آیا حداکثر کارایی همه جوانان در خدمت نظامی وظیفه است؟ برخی افراد با توانمندی های علمی مناسب، از قبیل دانشجویان دکتری در این سرزمین می توانند بسیاری جاهای خالی دیگر را پر نمایند.
جامعه پژوهشگران نیز این روزها از کاهش هفت درصدی سهم پژوهش در بودجه سال ۱۳۹۴ زبان به شکوایه گشوده اند.
درست است که پژوهش رکن اصلی توسعه در هر کشوری است و این را هر مسئولی می داند، اما چه کند دولت با این کسری بودجه؟
عادت به انتقاد بدون راهکار نداشته باشیم.
چشمان متخصصین ما به تصمیم عقلایی مسئولان خیره و دستان و ذهن اندیمندشان در راه جبران کاهش بودجه پژوهش آماده خدمت است. اما نه سر بازی خدمت بلکه برای یک خدمت واقعی.
خدمت دانشجویان دکتری، نخبگان و پژوهشگران می توان در حین بازه تحصیلی آنان و با انجام یکی از اولویت های پژوهشی این مملک باشد. نه معاف کنیم و بگوییم با این معافیت ده هزار میلیارد به بودجه کمک می شود و نه دست روی دست گذاشته و بگذاریم کسری بودجه ما را از مسیر توسعه باز دارد.
درست است، شاید استدلال این است که گروهی که تاکنون بیش از هشت یا ده سال غیبت دارند دیگر از لحاظ اجتماعی و فردی در شرایطی نیستند که بخواهند در دوره وظیفه خدمت سربازی مشارکت داشته باشند و با فروش آن می توان هم آنان را جریمه نمود، هم به بودجه دولت به نحو مناسبی کمک کرد. مطمئناً هیچ کس نیز با چنین تصمیم درستی مخالف نیست.
اما بگذاریم جامعه معنی عدالت را فراموش نکند، خدمت هدفمند جوانان توانمند و اندیشمند می تواند بخش دیگری از کسری بودجه که منجر به کاهش هفت درصدی سهم پژوهش در بودجه سال ۱۳۹۴ شده است را جبران نماید. کافیست تعریف درستی از خدمت و نتایج حاصل از آن داشته باشیم.
تنها یک همت لازم است، یک عزم ملی و مدیریت جهادی
سید محمد فاطمی فیروزآبادی