چگونه راحت بخوابیم؟

هیچ چیز به اندازه یک خواب راحت شبانه، انرژی وجودمان را احیا نمی‌کند.

هیچ چیز به اندازه یک خواب راحت شبانه، انرژی وجودمان را احیا نمی‌کند.

در دنیایی که پر از فعالیت و مشغله است بهترین کار در زمان خستگی و تحلیل انرژی خزیدن به درون رختخواب و رها کردن ذهن از این همه افکار پی در پی مربوط به کارهای روزمره است، اما اگر زمانی که در رختخواب هستید و سعی می‌کنید چشم‌هایتان را ببندید، مغزتان خاموش و ساکت نمی‌شود چه باید کرد؟ باید و نباید‌های زیر را انجام دهید تا به خوابی راحت دست پیدا کنید.

برای رها شدن از افکار مزاحم و آزاردهنده که جلوی خواب را می‌گیرد، این سه کار ساده را انجام دهید:

۱‌ـ به داشته‌ای که بابت آن ممنون و شاکر هستید، فکر کنید: حتی اگر امکان دارد آن را بنویسید. انعکاس چیزی که به خاطرش از خدا سپاسگزار هستید، می‌تواند روح‌تان را جلا داده و موجب شادی‌تان و در نتیجه خواب خوبی شود. حتی در بلندمدت سیستم ایمنی بدن‌تان را نیز سالم‌تر می‌کند. همه دوست دارند قبل از ورود به سرزمین خواب و رویا به موضوعات شادی‌بخش روزشان فکر کنند، اما ناخودآگاه عکس این کار را انجام می‌دهند. مراقب باشید به این تله نیفتید.

۲ ـ روز بعد را روزی شاد و پر از موفقیت تصور کنید: همه ما دوست داریم در محیط کار و به طور کلی صحنه زندگی موفق باشیم. پیش از به خواب رفتن به این اهداف شادی‌آور فکر کنید و به خودتان بقبولانید که روز بعد روزی بسیار عالی و خوب خواهد بود. برخی افراد بسیار موفق قبل از به خواب رفتن، افکار خود را با نتایج خوب تنظیم می‌کنند و این روش علاوه بر آن که آنها را در مسیر صحیحی قرار می‌دهد، خواب راحت و بدون دغدغه‌ای را برایشان فراهم می‌کند.

۳ ـ ذهن‌تان را درگیر موضوعی آرامبخش کنید: روش شمردن گوسفند برای آرام‌شدن مغز و به خواب رفتن، گاهی اوقات ممکن است برای برخی از افراد هرگز کارآیی نداشته باشد و آنها حتی نتوانند لحظه‌ای چشمانشان را ببندند. این افراد به جای شمارش باید فقط به افکار آرامبخش ـ مثل تجسم آب‌های نیلگون دریا ـ بیندیشند تا ذهن‌شان را آرام کرده و به خواب بروند.

این سه کار را پیش از خوابیدن هرگز انجام ندهید:

۱ ـ خواندن پست الکترونیکی : هرگز پیش از خواب به خواندن پست‌های الکترونیکی یا حتی پیامک‌های روی گوشی‌ نپردازید. تحقیقات نشان داده است که درخشش صفحات نمایشگر قبل از خواب موجب بدخوابی می‌شود.

۲ ـ مرور یک مشاجره: یک مثل قدیمی است که می‌گوید: «هرگز عصبانی به رختخواب نروید.» تحقیقات نشان داده است که عصبانی خوابیدن نه‌تنها باعث تولید احساسات منفی می‌شود بلکه آنها را تقویت هم می‌کند و نمی‌توانید خواب راحت و باکیفیتی داشته باشید.

۳ ـ فکرکردن به کارهای عقب‌افتاده : فکرکردن به کارهایی که در روز تکمیل نکرده‌اید، ذهن‌تان را فعال نگه می‌دارد و اجازه نمی‌دهد خواب خوبی را تجربه کنید.

منبع: huffingtonpost