با گرمای تابستان چه کنیم

تحقیقات یک فیزیولوژیست محیط زیست در دانشگاه اورگان نشان می دهد که هوای گرم به تنهایی خطرناک نیست ولی ترکیب هوای گرم و رطوبت می تواند دمای درونی بدن را به خطر نزدیک کند.

تحقیقات یک فیزیولوژیست محیط زیست در دانشگاه اورگان نشان می دهد که هوای گرم به تنهایی خطرناک نیست ولی ترکیب هوای گرم و رطوبت می تواند دمای درونی بدن را به خطر نزدیک کند. به گزارش ایرنا و به نقل از ساینس، از نظر پزشکان و کارشناسان، منطقه خطر برای بدن از نظر دما، ۴۰ درجه سانتی گراد (معادل ۱۰۴ درجه فارنهایت) تعریف شده است. از این نقطه به بعد کارایی سیستم اعصاب به سرعت کاهش می یابد، به قلب فشار بالایی تحمیل می شود و عملکرد ارگان های مختلف تا اندازه ای مختل می شود. زمانی که این شرایط با رطوبت هوا همراه باشد، اوضاع رو به وخامت می رود. بدن انسان به طور طبیعی قادر به تحمل هوای گرم است. آزمایش ها نشان می دهد که انسان می تواند دمای ۱۰۱ درجه سانتی گراد (معادل ۲۱۵ درجه فارنهایت) را نیز به مدت ۳۰ دقیقه تحمل کند.سیستم اعصاب نسبت به افزایش دمای درونی بدن بسیار حساس است. با افزایش دما مغز دچار سردرگمی می شود و قدرت تصمیم گیری و حافظه کوتاه مدت کاهش پیدا می کند. در این شرایط ممکن است از فرد رفتار عجیب و غیر معقولی سربزند.زمانی که فرد سابقه بیماری قلبی عروقی، بیماری کلیوی و دیابت را داشته باشد، افزایش دما منجر به کم آبی بدن، نارسایی کلیه می شود و بازگشت به شرایط عادی غیر ممکن یا بسیار دشوار است. در ادامه چند راهکار موثر برای جلوگیری از گرما زدگی و کاهش آسیب های وارد به بدن ارایه شده است.

در روزهای گرم تابستان، بدن خود را در حالت هیدراته قرار دهید. نوشیدن آب کافی لیوان آب سرد نه آب یخ در طول تابستان توصیه شده است.

سعی کنید صبح زود یا پس از غروب از خانه خارج شوید و در ساعت اوج گرما و تابش خورشید در سایه و مکان خنک به فعالیت بپردازید.

به همراه داشتن بطری آب و شستشوی دست و صورت هنگامی که بیرون از منزل قرار دارید ونیز استفاده از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی توصیه شده است.