کی‌روش یکی از بهترین‌ مربیان جام جهانی

چند نکته از بازی تاریخی

۱- نتیجه بازی با نیجریه خوشحال‌کننده بود اما ضعف ایران در حفظ توپ، نگرانی هم ایجاد کرد. در ۳۰ دقیقه نخست بازی با آرژانتین روشن شد که ایران پس از بازی اول، تمرینات تاکتیکی مناسبی در فاز حمله داشته و روند حرکتی ایران در کارهای تهاجمی بهتر شده است. در پایان بازی شنبه شب، مالکیت توپ ایران ۲۳ درصد بود و آرژانتین ۷۷ درصد. ایران اما تنها یک ضربه کمتر از حریف به چارچوب زد؛ ۳ به ۴. در جریان بازی با آرژانتین روشن شد که کارلوس کی‌روش یکی از بهترین مربیان حاضر در جام جهانی ۲۰۱۴ است. تا پیش از این بازی، مربیان کاستاریکا و مکزیک با نیروی انسانی نه چندان قوی، فوتبال مسلط مقابل تیم‌های بزرگ بازی کرده بودند. ۹۰ دقیقه بازی ایران-آرژانتین برای همه روشن کرد که کارلوس کی‌روش هم در میان بهترین مربیان این دوره قرار می‌گیرد؛ مربی‌ای که با نیروی انسانی نه چندان مناسب، یک تیم قوی درست کرده است.

۲- در نیمه اول مسی تنها یک بار موفق به دریبل زدن شد. دفاع پرعمق و فشرده ایران، اجازه عبور فردی را به دی‌ماریا و آگرو و مسی نمی‌داد. آرژانتینی‌ها از فوتبال‌شان لذت نمی‌بردند و همین باعث شد تسلط روانی بازیکنان ایران در نیمه دوم قوی‌تر هم بشود. در پایان بازی ۱۸ دریبل آرژانتینی‌ها مقابل ۷ دریبل موفق بازیکنان ایران ثبت شد. هرچند بازی برای ایران بسیار پرفشار بود اما تعداد خطاها هم چندان فاصله‌یی نداشت؛ ۱۴ خطای بازیکنان ایران، مقابل ۷ خطای آرژانتینی‌ها. این آمار همگی از تمرینات مناسب ایران پس از بازی با نیجریه خبر می‌دهد. تیم کی‌روش به اندازه تیم‌های ۹۸ و ۲۰۰۶ ایران تولید خبر و مصاحبه نمی‌کند؛ اما تمرکز و آرامش ایران ۲۰۱۴ بسیار بالاتر از تیم‌های ایران در سال ۹۸ و ۲۰۰۶ است.

۳- اشکان دژاگه و تیموریان در بازی با نیجریه پس از یک ساعت از نظر بدنی افت کردند. آماده‌ترین بازیکنان ایران در بازی با آرژانتین، تیموریان و دژاگه و قوچان‌نژاد بودند. نگرانی دیگر این بود که تیموریان مقابل آرژانتین کارت زرد بگیرد و از بازی با بوسنی محروم شود. تیموریان اما بهتر از بازی با نیجریه، خودش را کنترل کرد. او ۵ تکل زد و یک بار توپ را با تکل به یاد ماندنی از مسی گرفت. توان جنگندگی هافبک‌های ایران در مقایسه با بازی اول، بهتر شده بود. دژاگه که در بازی با نیجریه به ندرت در فاز حمله حرکات تاثیرگذار انجام می‌داد؛ مقابل آرژانتین در نیمه دوم تبدیل به مهاجم سایه ایران شد؛ بازیکنی که دو بار به فضای پشت مدافعان حریف زد و نتیجه‌اش یک ضربه سر در چارچوب و یک خطای پنالتی بود که داور آن را نگرفت.

۴- بدترین نتیجه بازی نیجریه-بوسنی برای ما، شکست بوسنی بود؛ اتفاقی که با تصمیمات نادرست داور، رخ داد. حالا سرنوشت ایران دست خودش نیست. ما نیاز داریم که آرژانتین نیجریه را شکست دهد. بوسنی دیگر هیچ شانسی برای صعود به دور دوم ندارد. این می‌تواند بازی با بوسنی را برای ما آسان‌تر از آنچه تصور می‌شد؛ بکند. ایران بدون بازیکن محروم و با اعتماد به نفس به مصاف بوسنی می‌رود. در بازی همزمان ما نیاز به درخشش مسی و دیگر ستاره‌های آرژانتین داریم.