اختراعات عجیب

اختراع در ذهن بسیاری از مردم به عنوان یک موضوع تخصصی و علمی مطرح است که دستیابی به آن به مطالعات بسیار و مراحل پیچیده آزمایشی نیاز دارد.

اختراع در ذهن بسیاری از مردم به عنوان یک موضوع تخصصی و علمی مطرح است که دستیابی به آن به مطالعات بسیار و مراحل پیچیده آزمایشی نیاز دارد.

اختراع برخلاف آنچه تصور می شود در کشور ما بسادگی امکان پذیر است. اختراعات ثبت شده، گاه ایده ساده ای است که بارها در زندگی روزمره با آن روبه رو بوده ایم و گاه ایده عجیب و غریبی است که بیش از کاربردی بودن موجب شگفتی است. هرچند بسیاری از محققان و دانشمند ایرانی کارهای بزرگی انجام می دهند و دستاوردهایی را به ثبت می رسانند که به مفهوم واقعی اختراع است، اما افراد زیادی هم هستند که از آب گل آلود قوانین ثبت اختراعات در کشور به نفع خودشان ماهی می گیرند و با افتخار خودشان را به عنوان مخترع معرفی می کنند.​

● کدام ماشین زمان؟

به گفته محقق بیست وهفت ساله ایرانی که خود را مخترع ماشین زمان معرفی کرده بود، این دستگاه می تواند برای پیش بینی بازار ارز مورد استفاده قرار گیرد و همه اتفاقاتی را که افراد در یک دوره زمانی پنج تا هشت ساله در آینده با آن مواجه خواهند شد، پیش بینی کند، اما همه داستان این نبود. این مخترع ادعا می کرد تحقیقاتی برای ساخت ماشینی که بشر بتواند به کمک آن به آینده سفر کند، انجام داده و تنها مشکل برای عملی شدن ایده اش این است که هنوز نتوانسته راهی برای بازگشت این مسافران به زمان حال پیدا کند.

● تولید سوخت از پارچه

سه سال پیش سه محقق ایرانی در یکی از دانشگاه های سوئد از دستیابی به روش ارزان و جدیدی برای تولید سوخت خبر دادند. آنها ادعا کرده بودند می توانند از چهار کیلوگرم پارچه یک کیلوگرم اتانول تولید کنند که سوخت مورد نیاز یک خودروی معمولی برای طی مسافتی حدود ۲۰ کیلومتر را تامین می کند.

● عینکی که خواب را از چشمانتان می گیرد

مدتی پیش، خبری درباره اختراع یک عینک ضدخواب اعلام شد. این عینک دستگاهی هشداردهنده است که مانع حواس پرتی و خواب آلودگی فرد می شود. اگر راننده ای با چشم باز احساس خواب آلودگی کند یا از مسیر جاده منحرف شود یا حتی کمتر از حد استاندارد پلک بزند، عینک به صدا درمی آید ​.

● از دم های پشمی تا شارژرهای لیوانی

یک مخترع ژاپنی دم های پشمی در رنگ های متفاوت طراحی کرده که هر فردی می تواند با استفاده از یک کمربند اختصاصی این دم را به خودش وصل کند. در این کمربند حسگرهایی وجود دارد که ضربان قلب را تحت کنترل قرار می دهد. چنانچه به علت خوشحالی یا احساس هیجان، ضربان قلب افزایش پیدا کند، این دم شروع به تکان خوردن می کند که می تواند نشان دهنده احساس درونی فرد باشد. اگرچه بیشتر این اختراعات عجیب، کاربردی نیست، اما در میان آنها اختراعات کاربردی هم یافت می شود. برای مثال شارژری که از نوشیدنی گرم یا سردی که در لیوان می ریزید به عنوان منبعی برای تامین شارژ مورد نیاز ابزارهای همراه استفاده می کند، اختراعی عجیب، اما کاربردی است.