پیک سلامت

این روزها در کلانشهر تهران، بازار پیک‌های موتوری حسابی داغ است؛ هرچند که بسیاری از افراد شاغل در پیک موتوری با رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی نه‌تنها سلامت خودشان، بلکه امنیت پیاده‌ها و حتی سرنشینان خودروها را نیز به خطر می‌اندازند.

این روزها در کلانشهر تهران، بازار پیک‌های موتوری حسابی داغ است؛ هرچند که بسیاری از افراد شاغل در پیک موتوری با رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی نه‌تنها سلامت خودشان، بلکه امنیت پیاده‌ها و حتی سرنشینان خودروها را نیز به خطر می‌اندازند.

این در حالی است که میزان مرگ و میر موتورسواران حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کل مرگ ومیرهای ترافیکی را تشکیل می دهد.

● کلاه ایمنی، ناجی پیک های موتوری

همه موتورسواران و افرادی که در پیک موتوری کار می کنند باید به یاد داشته باشند کلاه ایمنی محافظ سر و جان آنهاست به طوری که براساس آمارها استفاده از کلاه ایمنی احتمال مرگ را ۴۰ درصد و احتمال آسیب شدید وارده به سر را تا ۷۰ درصد کاهش می دهد البته نمی توان این نکته را نادیده گرفت که بسیاری از کلاه های ایمنی ارزانقیمت در بازار استانداردهای لازم را ندارند و در نتیجه به عنوان محافظ عمل نمی کنند و گاهی دیده شده هنگام اصابت با زمین خرد می شوند و جان موتورسوار را هم تهدید می کنند در حالی که انواع استاندارد چنین ویژگی هایی ندارد، سبک و خوش فرم است، از جنس مرغوبی ساخته شده است، دید موتورسوار را محدود نمی کند و هنگام تصادفات جلوی آسیب های ناشی از ضربه به سر را می گیرد.

● خبری از بیمه نیست

نکته بسیار مهمی که باید درخصوص پیک های موتوری مورد توجه قرار بگیرد، بحث مشکلات بیمه ای است.

از آنجا که اشتغال در پیک و کار با موتورسیکلت یک شغل ثابت به حساب نمی آید، شامل بیمه اجباری هم نمی شود، زیرا بیمه اجباری به مشاغلی تعلق می گیرد که دارای ساعت کار، حقوق و قرارداد مشخص بین کارگر و کارفرما باشند و چون پیک های موتوری معمولا روزمزد هستند و حقوق ثابت ماهانه دریافت نمی کنند، نمی توانند به فکر مزایای بازنشستگی هم باشند.

از طرفی این احتمال وجود دارد که افراد شاغل در پیک های موتوری به دلیل بروز تصادفات و سوانح رانندگی دچار آسیب دیدگی شدید و حتی معلولیت شوند و تا آخر عمر قادر به کار کردن نباشند که متاسفانه در این شرایط دچار بحران های مالی خواهند شد و افسردگی و مشکلات روانی سراغشان می آید.

● بی خیال امنیت شغلی و حقوق ثابت

نه تنها ساعت های کاری پیک های موتوری نسبت به خیلی از مشاغل دیگر بیشتر است، بلکه آنها تعطیلی و مرخصی هم ندارند، چرا که دچار مشکلات اقتصادی خواهند شد.

همچنین چیزی به عنوان استخدام رسمی برای این افراد مطرح نیست و همیشه این احتمال وجود دارد که ثبات شغلی شان را از دست بدهند و تا مدت ها بیکار باشند.

● دردهای مفصلی

مشکلات اسکلتی عضلانی، دردهای مفصلی در نواحی کمر و ستون مهره ها، گردن، شانه، مچ دست و پا، آرنج و زانو در پیک های موتوری به دنبال نشستن طولانی مدت پشت موتورسیکلت اتفاق می افتد و در بسیاری از مواقع هم موجب از بین رفتن آب دیسک بین مهره ای در ستون فقرات خواهد شد و به محض وارد شدن یک ضربه یا فشار، بیرون زدگی دیسک رخ می دهد.

در چنین شرایطی عصب سیاتیک فرد آسیب می بیند و متاسفانه درمان این عارضه در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

دکتر اسدالله حبیبی
متخصص طب کار