مقایسه بیماری تیروئید در طبایع مختلف

چون مهم ترین علت درگیری های غده تیروئید در شروع به کار، به افزایش حرارت مزاج و PH خون بستگی دارد، به نظر می رسد که گرمی صفرا(حالت قلیایی) باعث پرکاری تیروئید و گرمی دم(حالت اسیدی) باعث کم کاری تیروئید می شود.

چون مهم ترین علت درگیری های غده تیروئید در شروع به کار، به افزایش حرارت مزاج و PHخون بستگی دارد، به نظر می رسد که گرمی صفرا(حالت قلیایی) باعث پرکاری تیروئید و گرمی دم(حالت اسیدی) باعث کم کاری تیروئید می شود. بسته به گرمی قلیا و گرمی اسیدی در طبایع مربوط به صفرا و دم، شخص دچار التهاب غده تیروئید و سپس به تناسب دچار پرکاری یا کم کاری آن خواهد شد. پس علل طبعی موثر در پیدایش پرکاری تیروئید به ترتیب زیر است:

صفرا > سودا > دم > بلغم.

در صفرا و سودا که خون قلیایی تر است زودتر از بقیه طبایع دچار پرکاری تیروئید می شود و نیز علت طبعی موثر بر پیدایش کم کاری تیروئید به ترتیب عبارت است از: دم > بلغم > سودا > صفرا

زیرا در حالت اول طبایع قلیایی (یعنی صفرا و سودا) در پرکاری تیروئید نقش بیشتری دارد ولی در حالت دوم طبایع اسیدی (دم و بلغم) در پیدایش کم کاری تیروئید نقش دارد؛ با این که میزان اسید خلط بلغم بیشتر از اسید دم خون است اما اگر نقش حرارت را نیز در ابتلا به کم کاری تیروئید دخالت دهیم، آن گاه می بینیم که با وجودی که بلغم اسیدی تر از دم است باز نقش دم در پیدایش کم کاری تیروئید از بلغم بارزتر است.