پاییز جنگل سنگده، رویای هزار رنگ

این جنگل در دامنه شمالی البرز واقع شده، در آن می‌توان راشستان خالص به همراه درختانی از قبیل گیلاس وحشی، بارانک، ممرز، انجیلی و زبان گنجشک را مشاهده کرد.

این جنگل در دامنه شمالی البرز واقع شده، در آن می‌توان راشستان خالص به همراه درختانی از قبیل گیلاس وحشی، بارانک، ممرز، انجیلی و زبان گنجشک را مشاهده کرد. در ارتفاعات ۱۸۰۰ تا ۳۶۰۰ متر هم می‌توان گونه‌های سرماپسند خشت، زرشک و سماق وتوس، دیو آلبالو و... را دید.
اگر با خودرو شخصی به این جنگل می‌روید، از تهران و از جاده فیروزکوه به سمت مازندران حرکت کنید. پس از نزدیک به سه ساعت رانندگی نرسیده به شهر پل سفید، یک پمپ بنزین می‌بینید. این پمپ بنزین تنها پمپ بنزین این شهر است، پس اگر ماشین شما نیاز به سوخت دارد حتما پیش از وارد شدن به شهر بنزین بزنید. در کنار پمپ بنزین یک جاده فرعی آسفالته وجود دارد. دراین مسیر فرعی حرکت کنید تا به یک دو راهی برسید که روی یکی از آنها سنگده و بر دیگری دهمیان نوشته شده است. با توجه به مقصد، مسیر سنگده را انتخاب کنید. پس از طی مسافتی به روستا می‌رسید و با عبور از آن به مقصد یعنی جنگل سنگده رسیده‌اید. شما می‌توانید از پایانه‌های مسافری و اتوبوس‌هایی که هر روزه به سمت پل سفید حرکت می‌کنند هم استفاده کنید. باید نرسیده به پل‌سفید و در کنار پمپ بنزین پیاده شوید. بهترین راه برای رسیدن به جنگل گرفتن ماشین دربست است.
در ابتدای جنگل یک جاده خاکی برای عبور وجود دارد که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. یکی از بهترین نقاط برای اتراق کردن در نزدیکی رودخانه زیبای «کسلیان» است که مردم محلی به آن «هفت لول» می‌گویند. می‌توانید خرید وسایل خود را از مردم روستای سنگده انجام دهید تا هم فرصتی برای آشنایی با مردم محلی داشته و هم به اقتصاد محلی کمک کرده باشید وقتی از طبیعت زیبایشان بهره می‌گیرید، اما اگر تصور می‌کنید ممکن است همه وسایل را آنجا نداشته باشد بخشی از مواد ضروری خود را از تهران خریداری کرده و پس از آن بخش دیگری را به خرید از روستا محدود کنید.

مائده کاووسی