ویژگی‌های مدیران فروش موفق

برای تضمین موفقیت یک شرکت، مدیر فروش باید عهده دارد نقش‌های مختلفی باشد.

برای تضمین موفقیت یک شرکت، مدیر فروش باید عهده دارد نقش‌های مختلفی باشد.

با توجه به اینکه فروش حیاتی ترین فعالیت هر شرکتی است، مهم‌ترین و حساس ترین پست در هر شرکتی مدیریت فروش آن است. مدیران فروش بزرگی که تضمین‌کننده موفقیت‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت شرکت‌ها هستند، در این راه نقش‌های مختلفی را ایفا می‌کنند:

۱. مربی: مدیر فروش نقاط قوت و ضعف هر یک از افراد تیم فروش را تشخیص داده و با توسعه قابلیت‌های افراد، و استفاده از این قابلیت‌ها در قالب کار گروهی، کارآیی واحد فروش را افزایش می‌دهد.
۲. معلم: مدیر فروش به توسعه توانایی‌های اعضای تیم فروش کمک می‌کند تا علاوه بر پرورش مهارت‌های پایه‌ای مرتبط با امر فروش، درک مسائل تجاری در بعد کلان نیز برای آنها تسهیل شود.
۳. راهبر: مدیر فروش به عنوان راهبر و پیشرو در تیم فروش از تجربیات خود بهره برده و با تمرکز بر ماموریت سازمانی، اعضای تیم خود را هدایت می‌کند. همچنین با گوشزد کردن مشکلات احتمالی در موقعیت‌های خاص مشاوره‌های فنی را در اختیار اعضای تیم قرار می‌دهد.
۴. سیاستمدار: در این نقش مدیر فروش اقدام به فراهم آوردن امکان دسترسی به کلیه منابع شرکت (چه در واحد فروش و چه خارج از آن) می‌نماید تا در صورت لزوم استفاده از آن منابع خیلی سریع میسر شود.
۵. پیام دهنده : مدیر فروش باید بتواند با ارسال پیام‌های واضح و روشن نیازهای تیم فروش را به سایر واحدهای شرکت منتقل کند تا آنها بتوانند پشتیبانی‌های لازم را از تلاش‌های واحد فروش به عمل آورند.
۶. تعیین‌کننده اولویت‌ها: مدیر فروش باید از قرار گرفتن فرصت‌های مهم‌تر در اولویت‌های بالاتر اطیمنان پیدا کند،تا شرکت بتواند از منابع محدود خود به بهترین نحو استفاده کند.
۷. استخدام‌کننده: مدیر فروش باید دائما در جست‌وجوی افراد مناسب باشد و آنهایی که برای همکاری با واحد فروش مناسب هستند و می‌توانند کارآیی این واحد را افزایش دهند را به خدمت بگیرد.
۸. جراح: مدیران فروش بزرگ مانند جراحان، افراد غیر فعال و منابع بی‌مصرف شرکت را شناسایی می‌کنند و آنها را به بخش‌هایی که بتوانند مفید باشند پیوند می‌دهند.
۹. پیشگو: با استفاده از اطلاعات تاریخی،تجربیات قبلی، و احساسات می‌توانند شرایط تقریبی که در آینده برای فروش ایجاد خواهد شد را پیش‌بینی کنند.
۱۰. رهبرارکستر: در این نقش مدیر فروش باید پیام‌هایی را که واحدهای بازاریابی و فروش منتشر می‌کنند با هم هماهنگ کنند تا مشتریان همیشه پیام‌های یکسان و متوازنی را دریافت کنند.
۱۱.آگاهی‌دهنده: در این نقش مدیر فروش باید مطمئن شود که همه افراد شرکت از موفقیت‌ها و ناکامی‌های شرکت درس‌های لازم را گرفته اند و نهایت تلاش را به کار می‌گیرند تا موفقیت‌ها تکرار شوند و از اقداماتی که منجر به ناکامی می‌شوند اجتناب می‌کنند.
۱۲. دیپلمات: مدیر فروش باید اعتبار موفقیت‌ها و ناکامی‌ها را به تمام پرسنل شرکت منتقل کند، بدون اینکه در این کار بخواهد کسی را به عنوان قهرمان، یا برعکس مقصر تمام ناکامی‌ها جلوه دهد.

مترجم: مهدی سریرچی
منبع: inc