امیدواری به توافقات چشمگیر

نشست نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ در حالی در ژنو آغاز شده است که برخی کارشناسان غربی ابراز امیدواری کرده‌اند،این از دور از مذاکرات به توافقات چمشگیری حاصل شود.

نشست نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ در حالی در ژنو آغاز شده است که برخی کارشناسان غربی ابراز امیدواری کرده‌اند،این از دور از مذاکرات به توافقات چمشگیری حاصل شود.

مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس ، فرانسه ، روسیه ، چین و آلمان) امروز پنجشنبه در ژنو آغاز شده است.

«محمدجواد ظریف»، وزیرامور خارجه ایران و «کاترین اشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه درنشست افتتاحیه حاضر شدند و مذاکرات با حضور معاونان وزرای خارجه در حال برگزاری است.

ظریف و اشتون روسای هیأت های مذاکره کننده ایران و۱+۵ ساعت ۸ صبح به وقت ژنو (۱۰:۳۰ به وقت تهران) در صبحانه ای کاری با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

در مذاکرات ژنو که تا فردا ادامه دارد ، قرار است طرفین درباره جزییات طرح پیشنهادی ایران با یکدیگر مذاکره کنند.

معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای ایران گفت: دو طرف در گفتگوهای امروز و فردا وارد بحت های محتوایی خواهند شد.

عراقچی افزود:انتظار ما از این دور از مذاکرات این است که در بحث های محتوایی به سمت توافق پیش برویم.

معاون وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرد: مذاکرات ژنو محکی برای سنجش میزان اراده سیاسی گروه ۱+۵ برای رسیدن به راه حل است.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در آستانه مذاکرات گفت: هیچ کس انتظار نتایج آنی از این مذاکرات ندارد ولی امیدواریم بتوانیم پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشیم.

در دور قبلی مذاکرات ایران و ۱+۵ که ۲۳ و ۲۴ مهر در ژنو برگزار شد، جمهوری اسلامی ایران طرح پیشنهادی خود را با عنوان (پایانی بر یک بحران غیرضروری، آغازی برای افق های جدید) به گروه ۱+۵ ارائه کرد.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسایل بین المللی امکان توافق میان ایران و گروه پنج به علاوه یک (آمریکا، روسیه ،چین ، فرانسه ، انگلیس وآلمان ) را در مذاکرات روزهای ۱۶ و ۱۷ آبان ماه پیش بینی می کنند اما معتقدند که به دلیل بی اعتمادی طرفین باید کارهای بسیاری برای رسیدن به این توافق انجام شود.