بیماری شایع اما خاموش

دیابت که لقب بیماری خاموش را به خود اختصاص داده، شایع‌ترین بیماری مزمن، غیرواگیر و خطرناک است که طبق آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی در هر ۶ ثانیه جان یک نفر را در جهان می‌گیرد.دیابت زمانی بروز می‌کند که لوزالمعده (پانکراس) توانایی تولید انسولین کافی را نداشته باشد یا نتواند از انسولین ترشح شده به دلیل عدم توانایی تحمل قند خون استفاده کند.

دیابت که لقب بیماری خاموش را به خود اختصاص داده، شایع‌ترین بیماری مزمن، غیرواگیر و خطرناک است که طبق آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی در هر ۶ ثانیه جان یک نفر را در جهان می‌گیرد.دیابت زمانی بروز می‌کند که لوزالمعده (پانکراس) توانایی تولید انسولین کافی را نداشته باشد یا نتواند از انسولین ترشح شده به دلیل عدم توانایی تحمل قند خون استفاده کند.انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده ترشح می‏شود و سلول‏‌های بدن را قادر می‌‏سازد تا قند خون را دریافت و به انرژی تبدیل کند. اختلال در تولید یا عملکرد انسولین سبب افزایش قندخون و در نهایت آسیب رساندن به بدن و ناتوانی اعضا و بافت‏‌های مختلف می‌‏شود.درحال حاضر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۳۴۶ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند که از این تعداد در هر ۶ ثانیه یک نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهد و ۲ نفر به مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود.
این سازمان پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی تعداد مبتلایان به دیابت در جهان به ۳۸۰میلیون نفر خواهد رسید. همچنین طبق همین آمار بیش از ۸۰ درصد مرگ ‏های ناشی از بیماری دیابت، در کشورهای فقیر و کمتر توسعه یافته اتفاق می‌افتد.در کشور ما نیز دیابت از شیوع بالایی برخوردار است به گونه‌ای که به گفته زهره الهیان عضو فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی، ۲۰ درصد از افراد جامعه ایران به دیابت مبتلا هستند. به گفته وی، میزان شیوع این بیماری در بین بزرگسالان بیشتر است و بین ۱۴ تا ۲۳ درصد افراد بالای ۳۰ سال در کشور به دیابت مبتلا هستند.
دیابت یک بیماری پیشرونده است به گونه‌ای که عوارض این بیماری درصورت عدم توجه کافی به کنترل آن می‌تواند به ناتوانی کامل کلیه‌ها در تصفیه خون و نیازمند شدن بیمار به انجام روزانه دیالیز با دستگاه‌های مربوطه منجر شود.در کشور ما نیز تعداد زیادی از بیماران دیابتی نیازمند انجام دیالیز هستند به طوری که به گفته دکتر محمدرضا گنجی ۲۴ هزار بیمار دیالیزی در کشور هستند که سال گذشته حدود ۵ هزار و ۵۰۰ بیمار جدید دیالیزی به جمع این بیماران افزوده شده است.

● انواع دیابت

دیابت به دو نوع یک و ۲ دسته‌بندی شده است؛ دیابت نوع ۱ در اثر کمبود یا نبود انسولین بوجود می‌آید بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع یک باید انسولین دریافت کنند. این نوع دیابت که به آن دیابت جوانی نیز می‏گویند بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‏شود.دیابت نوع ۲ در اثر اختلال کار انسولین بوجود می‏آید و بیشتر در بالغین دیده می‏شود. افراد مبتلا به این نوع از دیابت اغلب می‏توانند بیماری خود را از طریق ورزش و رژیم غذایی مناسب کنترل کنند، هرچند در بسیاری از مواقع داروهای خوراکی و گاهی انسولین نیز لازم می‌‏شود. گفته می‌شود که ۹۰ درصد بیماران دیابتی در جهان مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند.نوع دیگری از دیابت نیز وجود دارد که به آن دیابت حاملگی گفته می‌شود، این نوع دیابت بطور ناگهانی در زمان بارداری بروز می‌کند و طبق آمارها بین ۲ تا ۷ درصد از زنان باردار در جهان به این نوع از دیابت مبتلا می‌‏شوند.