دورریز غذای شما می‌تواند گره‌گشا باشد

در این روزگار که اسراف در موادغذایی در کشور ما به‌وفور دیده می‌شود، موسسه «طلوع بی‌نشان‌ها» کارش، کمک غذایی به افراد آسیب‌دیده اجتماع است. موسسه ما، غذاهای اضافه‌ای که در تالارها، رستوران‌ها، هتل‌ها و حتی مهمانی‌های خانوادگی می‌ماند.

در این روزگار که اسراف در موادغذایی در کشور ما به‌وفور دیده می‌شود، موسسه «طلوع بی‌نشان‌ها» کارش، کمک غذایی به افراد آسیب‌دیده اجتماع است. موسسه ما، غذاهای اضافه‌ای که در تالارها، رستوران‌ها، هتل‌ها و حتی مهمانی‌های خانوادگی می‌ماند.


با رضایت و خواست میزبان آن مراسم جمع‌آوری می‌کند و به دست افراد نیازمند می‌رساند. برای اولین‌بار در سال ۱۳۸۴، ما ۲۵ پرس از غذاهای اضافه آمده در یک جشن خانوادگی را جمع‌آوری، بسته‌بندی و در میان افراد کارتن‌خواب توزیع کردیم. در ابتدا قصد داشتیم ساعت ۱۲ شب، آن غذاها را به برخی افراد مشغول کار مانند راننده‌ها بدهیم ولی وقتی با کارتن‌خواب‌های درمانده مواجه شدیم، دیدیم کسی مستحق‌تر از اینها برای دریافت چنین غذاهایی نیست. متاسفانه در حالی که برخی از هموطنان ما از فقر و نداری برای پیدا کردن مقدار ناچیزی غذا سر از سطل‌های زباله درمی‌آورند، هستند خانواده‌هایی که از روی چشم و هم‌چشمی، حجم زیادی از موادغذایی قابل‌استفاده را در جشن‌ها و مهمانی‌های خود هدر می‌دهند و داخل سطل‌زباله‌ها می‌ریزند.

۸ سال پیش که ما برای اولین بار، ۲۵ پرس غذا را در میان کارتن‌خواب‌ها پخش کردیم، فکرش را هم نمی‌کردیم به اینجایی برسیم که هفته‌ای ۳ هزار غذا بین افراد نیازمند پخش کنیم. آنهایی که ما را می‌شناسند، دیگر نگران غذاهای اضافه خود نیستند و بلافاصله پس از پایان مراسم‌، با ما تماس می‌گیرند تا غذاها را بسته‌بندی کنیم و به دست نیازمندان برسانیم. ما برای راحتی میزبان‌های مجالس، ماشین می‌فرستیم و غذاهای اضافی را تحویل می‌گیریم و بسته‌بندی می‌کنیم. در نهایت هم این غذاها را با بسته‌بندی مناسب، به دست افرادی می‌رسانیم که دوست نداریم شأن انسانی‌شان را برای لقمه‌ای نان زیر سوال ببرند. درحقیقت، ما غذاهای اضافی شهر را به دست نیازمندان می‌رسانیم...

اگر این فرهنگ بین مردم ما جا بیفتد که می‌توان غذاهای اضافه آمده در دیس‌های مجالس را به نحو مناسبی جمع‌آوری، بسته‌بندی و در میان نیازمندان تقسیم کرد، جای امیدواری است. هرچند که ممکن است غذاهای اضافی، غذاهای دست‌دوم باشند، اما باز هم مرتب کردن این غذاها و رساندنشان به دست نیازمندان واقعی، بهتر از دور ریختن آنهاست چون ممکن است همین افراد نیازمند و آسیب‌دیده، غذای دورریز شما را از سطل‌های زباله بردارند و بخورند. پس چه بهتر که خود ما به شکل مناسب‌تری این غذاهای دست‌دوم را هم به آنها برسانیم. ما این روزها به‌جز غذا، سعی می‌کنیم لباس‌ها، رایانه‌ها و وسایل دست‌دوم مردم را هم جمع‌آوری و با شکل مناسبی به دست این افراد نیازمند برسانیم. بد نیست بدانید که امروز، ما با همان افراد نیازمند دیروز که با حمایت‌های مالی و کالایی مردم و خیرین توانسته‌اند زندگی‌شان را سروسامانی بدهند، به کوه‌های تهران رفتیم و برای برخی از آنها جشن ازدواج برگزار کردیم.

اگر تک‌تک ما اسراف نکنیم، اتفاق قشنگی در دنیا می‌افتد و آن، کاهش آمار گرسنگی و سوءتغذیه است. متاسفانه برخی از رستوران‌های بزرگ ما، هفته‌ای ۴۰۰ کیلو دورریز گوشت و مرغ تاریخ گذشته دارند. اگر صاحبان این رستوران‌ها کمی انصاف و حس نوع‌دوستی داشته باشند، موادغذایی خود را یکی، دو روز پیش از گذشتن تاریخ مصرفشان به موسسه‌های خیریه‌ای مانند ما می‌رسانند تا بتوانیم با فریز، بسته‌بندی و پختن این مواداولیه به شکلی کاملا بهداشتی، جمع زیادی از افراد نیازمند، آسیب‌دیده و ضعیف جامعه را سیر کنیم. ما توانایی تبدیل این دورریزهای دست‌اول رستوران‌ها به چندهزار پرس غذای گرم و سالم را داریم و به همین دلیل هم با شنیدن اخبار مربوط به دور ریختن و هدر رفتن موادغذایی، بسیار متاثر می‌شویم. ما برای حفظ سلامت غذایی که به دست افراد نیازمند می‌رسانیم، غذاهای دست‌دوم مجالس را همان شب به‌صورت گرم، در میان این افراد توزیع می‌کنیم. نشانی سایت طلوع بی‌نشان‌ها toloo.org و تلفن‌های موسسه ۵۵۱۴۷۹۶۹ و ۵۵۱۴۷۹۸۹ است. اگر تمایل به ارسال غذاهای اضافی خود برای رساندن آنها به نیازمندان داشتید با ما تماس بگیرید.

اکبر رجبی/مدیرعامل موسسه نیکوکاری طلوع بی‌نشان‌ها