متهم کردن جوانان آسان‌ترین راه است

«جوانان ما به ازدواج علاقه‌ای نشان نمی‌دهند»، «خطر کاهش جمعیت جدی است»، «زوج‌های جوان تمایلی به فرزندآوری ندارند»، «سبک زندگی‌ها تغییر کرده است» اینها و ده‌ها مشکل ریز و درشت دیگر از مسائلی است که به جوانان مربوط می‌شود...

«جوانان ما به ازدواج علاقه‌ای نشان نمی‌دهند»، «خطر کاهش جمعیت جدی است»، «زوج‌های جوان تمایلی به فرزندآوری ندارند»، «سبک زندگی‌ها تغییر کرده است» اینها و ده‌ها مشکل ریز و درشت دیگر از مسائلی است که به جوانان مربوط می‌شود و مسئولان بارها و بارها درباره خطرات آنها هشدار داده و ساعت‌ها و روزها جلسه‌هایی با موضوع آنها برگزار کرده‌اند.




اما واقعیت اینجاست که این سخنرانی ها و جلسات تاکنون تاثیر مثبتی در جهت بهبود شرایط نداشته و از مقام حرف فراتر نرفته است زیرا مسئولان فقط تمرکز و توان خود را روی بیان مشکلات گذاشته اند و برای برطرف کردن آنها شرایط را آن طور که باید و شاید بررسی نمی کنند.

مسئولان و مشاورانشان آن قدر غرق در مشکلات شده اند که یادشان رفته اگر علل این مشکلات برطرف شود دیگر مشکلی باقی نمی ماند.

برای نمونه آنها در گزارش هایشان فقط عنوان می کنند که جوانان تمایلی به تشکیل خانواده، ازدواج یا فرزندآوری ندارند، این در حالی است که روز گذشته رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان نتایج تحقیقی را منتشر کرد که از تمایل بالای جوانان به ازدواج حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، در این تحقیق از ۱۰۲۰ جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله درباره اولویت هایشان پرسش شده است. در این میان ۱۵.۹ درصد نیاز به ازدواج، ۱۰.۹ درصد نیاز به شغل، ۹.۲ درصد نیاز به مسکن و ۸.۷ درصد نیاز به تفریح را به عنوان مهم ترین نیاز زندگی بیان کردند.

همان طور که مشخص است نیاز به ازدواج، شغل و مسکن سه اولویت مهم جوانان است که رابطه عمیقی با هم دارند، به همین دلیل نمی توان جوانان را به فرار از ازدواج متهم کرد یا ادعا کرد جوانان سبک زندگی خود را تغییر داده اند، چون طبق این بررسی آنها ازدواج را مهم ترین نیاز خود می دانند اما به دلیل این که به وضع موجود آگاهی دارند و شرایط را برای ازدواج مناسب نمی دانند نسبت به ازدواج مردد شده اند زیرا طبق آمار رسمی، حدود سه میلیون نفر از ۲۴ میلیون و ۱۰۵ هزار جمعیت فعال کشور اکنون بیکار هستند، این در حالی است که ۷۸ درصد جوانانی که برای وام ازدواج اقدام کرده اند، هنوز وام نگرفته اند بنابراین باید به مسئولان گفت ابتدا باید در جهت کاهش این آمارها قدم بردارند و بعد از جوانان توقع داشته باشند که ازدواج کنند.

مهدی آیینی