ربات‌های ناجی

ربات انسان‌نمای جدید پنتاگون که اطلس نامگذاری شده از اوایل این ماه به‌طور رسمی معرفی و آغاز به‌کار کرده است.

ربات انسان‌نمای جدید پنتاگون که اطلس نامگذاری شده از اوایل این ماه به‌طور رسمی معرفی و آغاز به‌کار کرده است. طراحان معتقدند که از این ربات می‌توان برای کمک به مردمی که گرفتار بلایای طبیعی یا فجایع خود ساخته بشری می‌شوند، استفاده کرد.




به گزارش نیویورک تایمز، این ماشین هیدرولیکی به سیستم بینایی لیزری و استریو و همچنین دست های بسیار چالاکی مجهز است که به منظور انجام خدمات امدادی و نجات در محیط هایی که برای انسان کشنده است، طراحی شده است. از این ربات که قادر به پیاده روی است در دفتر شرکت تحقیقات رباتیک «بوستون داینامیک» که طراح این پروژه است، رونمایی شد.

شش نمونه از این ربات که از آلیاژهای آلومینیوم و تیتانیوم به کار رفته در صنایع هوایی ساخته شده و حدود ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد در اختیار شرکت هایی قرار خواهد گرفت که قرار است در رقابت های ۲۰۱۴ پنتاگون شرکت کنند. جایزه دو میلیون دلاری این رقابت ها به شرکتی اعطا می شود که ربات اطلس را برای انجام ماموریت های امداد و نجات به بهترین شکل برنامه ریزی کند. گر چه گیل پرات، مدیر برنامه های دارپا در پنتاگون و ناظر طراحی و ساخت این ربات ۱۸۳ سانتی متری معتقد است که هنوز راه زیادی برای تکمیل این طرح در پیش است. او نسخه فعلی اطلس را با کودکی یکساله مقایسه می کند. کودک یکساله بسختی قادر به راه رفتن بوده و ممکن است به دفعات زمین بخورد. پرات می گوید: ممکن است شما این ربات را با چیزهایی که در فیلم های تخیلی دیده اید مقایسه کنید؛ اما حقیقت این است که اکنون این ربات مانند کودکی یکساله است. البته باید گفت بزودی شاهد خواهیم بود که سرعت یادگیری و توانایی های حرکتی این ربات به توانایی های کودکی دو ساله نزدیک شود.

spacedaily / مترجم: آتنا حسن آبادی