سویس بی طرف در سازمان ملل! (در این روز ۱۰ سپتامبر)

كشور سویس مرکب از ۳ جامعه آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی كه كنگره وین در سال ۱۸۱۵ بر موجودیت آن صحه گذارد تا به عنوان یك كشور "دائما بی طرف " میان كشورهای بزرگ اروپای قاره ای حایل …

كشور سویس مرکب از ۳ جامعه آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی كه كنگره وین در سال ۱۸۱۵ بر موجودیت آن صحه گذارد تا به عنوان یك كشور "دائما بی طرف " میان كشورهای بزرگ اروپای قاره ای حایل باشد که به هم نتازند دهم سپتامبر سال ۲۰۰۲ در آغاز تشكیل مجمع عمومی سالانه سازمان ملل به عنوان عضو شماره ۱۹۰ وارد این سازمان شد.
سویسی ها تا مارس ۲۰۰۲ (اسفند ماه ۱۳۸۰) از ورود به سازمان ملل اكراه داشتند و در رفراندم مارس هم با اکثریتی ضعبف ( اندکی كمتر از ۵۵ درصد ) با عضویت وطنشان در این سازمان موافقت كردند. مخالفان این عضویت دلیل مخالفت خود را عمدتا بی خاصیت بودن سازمان ملل كه مجمع عمومی آن كاره ای نیست و شورای امنیتش هم در كنترل پنج كشور بزرگ است كه اجازه نمی دهند بر خلاف اراده آنها اقدامی صورت گیرد اعلام كرده بودند.
كنگره وین سال ۱۸۱۵ به منظور خنثی كردن آثار فتوحات ناپلئون و جلوگیری از پیدایش یك ناپلئون دیگر در اروپا برگزار شده بود . بنابراین، با تشكیل اتحادیه اروپا ضرورت نداشت سویس كه میزبان بسیاری از شعب سامان ملل و محل تشكیل كنوانسیونهای جهانی بوده است در خارج این سازمان باقی می ماند. سویسی ها بابت حق عضویت در سازمان ملل باید هر سال ۴۲ میلیون دلار بپردازند.