۱۵ پیشنهاد به بددهن‌ها

قبل از دشنام‌گویی، این رفتار را در ذهن خود به‌طور منطقی تحلیل کنید یا این موضوع را در جلسه‌هایی با مشاور در میان بگذارید.

۱. قبل از دشنام‌گویی، این رفتار را در ذهن خود به‌طور منطقی تحلیل کنید یا این موضوع را در جلسه‌هایی با مشاور در میان بگذارید.

۲. در ذهن خود به این سوال پاسخ دهید که آیا واقعا نمی‌شود به جای این رفتار، واکنش دیگری نشان داد؟ در مرحله بعد، روی یک کاغذ رفتارهای دیگری که می‌شود جایگزین کرد، بنویسید.

۳. درباره قبیح و زشت بودن این عمل فکر کنید.

۴. باید برای از بین بردن این رفتار در خود، احساس نیاز کنید.

۵. به واکنش‌هایی که افراد هنگام شنیدن ناسزا نشان می‌دهند، اهمیت بیشتری بدهید و آنها را بیشتر درک کنید؛ واکنش‌هایی مثل اخم، دوری کردن یا حتی ترسیدن.

۶. تغییر ساختار ذهنی یک روش مناسب دیگر است. نباید اینکه دیگران به رفتار ناپسندتان واکنش بدی نشان نمی‌دهند، به حساب اینکه از شما می‌ترسند، بگذارید.

۷. خودیابی و خود‌سازی نیز موثر است. باید شأن و شخصیتتان را در ذهن خود بالا ببرید و با خود بیندیشید که شأنتان در حد کلمات زشتی که در مورد افراد به کار می‌برید، نیست و بهتر است که از روش‌های دیگری استفاده کنید.

۸. استفاده بهینه و بیشتر از روش خودآگاهی نیز یک راهکار موثر است. خودآگاهی یعنی مهارت، دانش، کنترل و آگاهی از رفتارهایی که انجام می‌دهیم.

۹. استفاده از طرح درمانی خودگویایی کلامی؛ یعنی با صدای بلند به نحوی که گوش‌هایتان آن را بشنوند، رفتاری که دوست دارید از شما سر بزند را با خود تکرار کنید. مثلا می‌توانید با خود تکرار کنید که امروز با خودم قرار می‌گذارم تا شب هیچ حرف زشتی از دهانم خارج نشود.

۱۰. از روش علامت‌گذاری‌ استفاده کنید. یعنی از یکی از اطرافیان خود کمک بگیرید و از او بخواهید هر گاه دید در موقعیت ناسزاگویی قرار می‌گیرید، به شما یادآوری کند.

۱۱. می‌توانید برای خود یادداشت بنویسید که مثلا امروز من نباید اصلا حرف زشت بزنم.

۱۲. روش شکار موقعیت‌ها نیز از راهکارهای مفید برای ترک ناسزا گفتن است. یعنی خود را در موقعیت‌هایی که قبلا در آنها وادار به ناسزاگویی شده‌اید، قرار بدهید ولی این بار با روش منطقی و صحیح صحبت و نقش بازی کنید.

۱۳. سعی کنید فقط شنونده باشید تا در ادامه به ناسزاگویی نینجامد. با ترک محل و دور شدن از آن، خود را کنترل کنید. می‌توانید هنگام عصبانیت از روش‌های دیگر پرخاشگری به جای ناسزاگویی استفاده کنید، مثلا اخم‌ کنید یا اگر امکانش بود، پیاده‌روی کنید، بدوید یا حتی با طناب بزنید.

۱۴. تصویرسازی مثبت بسیار مفید است. در ذهن خود یک موقعیت استرس‌زا خلق کنید و این تصویر را در ذهن خود بسازید که دارید آرام و بامنطق مشکلات خود را با شخص مقابل حل می‌کنید و اصلا فحش و ناسزایی در کار نیست.

۱۵. پس از خلق موقعیت تنش‌زا در ذهن خود، در واقعیت شروع به خوب صحبت‌کردن کنید به نحوی که با گوش خود آن را بشنوید تا حل مسالمت‌آمیز مشکلات را با خود تمرین کنید.