تن ماهی بهتر است یا خود ماهی؟

موادغذایی تازه ارزش غذایی بیشتری در مقایسه با موادغذایی فراوری‌شده‌ دارند. در مورد ماهی هم مصرف ماهی تازه از کنسرو آن بهتر است...

موادغذایی تازه ارزش غذایی بیشتری در مقایسه با موادغذایی فراوری‌شده‌ دارند. در مورد ماهی هم مصرف ماهی تازه از کنسرو آن بهتر است...

چون در برخی روش‌های نگهداری از موادغذایی از جمله کنسروکردن، نگهدارنده و ترکیب‌هایی به محصول اولیه اضافه می‌شود که یکی از رایج‌ترین آنها نمک است. از سوی دیگر، برای مطبوع کردن طعم، به انواع کنسروهای ایرانی، مقداری روغن اضافه می‌شود. این روغن‌ها در مقایسه با روغن خود ماهی، مناسب نیستند بنابراین ماهی تازه برای مصرف بهتر است چون آن را می‌توان بدون نمک و روغن طبخ کرد بنابراین از نظر سایر مواد (پروتئین، املاح و ویتامین‌ها) تفاوت خاصی بین ماهی تازه و کنسروی وجود ندارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که در بیشتر کنسروهای ماهی، از ماهی‌های مسن و بزرگ مثل ماهی‌تن استفاده می‌شود. این ماهی‌ها چون در اقیانوس زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض آلودگی با فلزات سنگین هستند. در حالی که میزان این فلزات در بدن ماهی‌های متوسط و کوچک رودخانه‌ای کمتر است.

در نهایت، احتمال آلودگی کنسرو به سم بوتولیسم را هم باید در نظر گرفت. برای فردی که اصلا ماهی تازه نمی‌خورد، خوردن کنسرو ایرادی ندارد اما مصرف بیشتر از هفته‌ای یک بار توصیه نمی‌شود. یک قوطی کنسرو ماهی را هم در یک وعده می‌توان مصرف کرد. البته بهتر است حین خرید کنسرو ماهی به ۴ نکته‌ زیر توجه کنید:

۱. قوطی کنسرو بادکرده نباشد و تاریخ تولید و انقضا مشخص باشد.

۲. هنگام مصرف حداقل ۲۰ دقیقه کنسرو را بجوشانید و بعد از جوشاندن حتما محصول را از قوطی خارج کنید.

۳.کنسرو ماهی در روغن زیتون از سایر کنسروهای ماهی بهتر است.

۴. بهتر است به جای کنسرو تن ماهی، کنسرو ماهی ساردین یا کیلکا بخرید.

نگاه کارشناس ارشد تغذیه
خدیجه رحمانی
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی