به کودک نگویید بشقابت را آینه کن

خیلی از ما عادت داریم تمام غذای داخل بشقابمان را بخوریم حتی اگر برایمان زیاد باشد.

خیلی از ما عادت داریم تمام غذای داخل بشقابمان را بخوریم حتی اگر برایمان زیاد باشد. البته خیلی هم تقصیر نداریم چون از کودکی از والدین خود شنیده‌ایم که بچه خوب کسی است که غذایش را تا ته بخورد. حتی بعضی از والدین اصرار دارند که کودک بشقابش را مانند آینه برق بیندازد. غافل از اینکه این پیام نادرست می‌تواند ملکه ذهن کودک شده و در آینده از او یک فرد چاق بسازد. ‏

ممکن است بگویید این حرفها دیگر قدیمی شده و هیچ والدینی چنین چیزی به فرزندشان نمی‌گویند اما بررسی محققان نشان داده که هنوز ۲ سوم از والدین از نوجوانشان می‌خواهند که غذای داخل بشقابش را تا ته بخورد. حتی اگر این نوجوان چاق باشد! بررسیهای دیگر نشان داده که رفتار کنترلی والدین بر نوجوانان شایع بوده و به ۲ صورت است، عده‌ای فرزندشان را مجبور می‌کنند که غذایش را تا ته بخورد و عده‌ای دیگر به او فشار می‌آورند تا کمتر بخورد. و البته این رفتار نوع دوم در کودکان چاق بیشتر دیده می‌شود.

متخصصان توصیه می‌کنند به جای کنترل و زورگویی به کودکانتان سعی کنید برای آنها الگوی خوبی باشید و از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید تا آنها هم یاد بگیرند که آزادانه و درست غذا بخورند.

والدین می‌توانند نوع غذاهای روی میز و سر سفره را کنترل کنند و مقادیر فراوانی از سبزیجات فراهم کنند و به کودک اجازه دهند تا جایی که دلش می‌خواهد بخورد. مسلماً او بهترین کسی است که می‌تواند میزان خوراکش را تنظیم کند.

محققان می‌گویند به تدریج با تشویق کودکان به تکیه بر نشانه‌های محیطی- مانند حجم غذای داخل بشقاب و یا زمان غذا خوردن- کودکان کم‌کم توانایی تشخیص گرسنگی بر اساس نشانه‌های درونی خود را از دست می‌دهند و از آنجا که خوردن همه غذا و خوردن همه وعده‌های طول روز برایشان وظیفه می‌شود، احتمال اضافه شدن تدریجی وزن و چاقی آنها بیشتر می‌شود. ‏