نوروز و خرید نو

اسیر فسلفه‌بافی‌های همیشگی درباره «بودن یا نبودن» این خریدها در آیین‌های باستانی که نشویم، به هر حال همین خرید تاثیر بسیار زیادی بر روحیه افراد خانواده دارد. اگرچه با وجود …

اسیر فسلفه‌بافی‌های همیشگی درباره «بودن یا نبودن» این خریدها در آیین‌های باستانی که نشویم، به هر حال همین خرید تاثیر بسیار زیادی بر روحیه افراد خانواده دارد. اگرچه با وجود مشکلات اقتصادی، این خریدها برای بسیاری از اقشار کمی سخت شده، اما باز هم هرکس به اندازه توان خود، خریدی برای شب عید دارد. شاید در طول سال بارها لباس و کفش خریده شود، اما کفش و لباس‌نو نوروز یک چیز دیگر است.
شاید در تمام ۳۶۵ روز سال، ماهی‌های قرمز در آکوریوم‌فروشی‌های تهران باشند، اما انتخاب پر هیجان یک ماهی سرخ از بین کلی ماهی برای بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها همیشه پرخاطره است. آجیل ضرر دارد، منفعت دارد و... هر چه هست، خوردنش موقع تحویل سال بد نیست. همزمان با بروز مشکلات اقتصادی و گرانی‌های اخیر، برخی در شبکه‌های مجازی و پیامک‌ها مردم را به نخوردن و نخریدن دعوت می‌کنند، معلوم نیست این دعوت‌ها تا چه میزان محقق شود، اما هنوز همه مردم از خرید ناتوان نشده‌اند. چه خوب است کسانی که توانایی دارند، همراه با خرید لباس و کفش برای دختربچه یا پسربچه کوچکشان، یکی هم اضافه بخرند و به اولین کودک دستفروشی که می‌بینند عیدی بدهند و سال جدیدشان را با این کار خیر آغاز کنند.
فقط لباس نیست، نیم کیلو آجیل برای خیلی‌ها گران تمام می‌شود، اما برای خیلی‌ها اصولا چیزی نیست، عیدی شما به هموطنانتان می‌تواند یک بسته آجیل، شکلات یا حتی یک ماهی باشد، برای شما شاید مهم نیست، اما می‌تواند شب عید یک خانواده را که سالی یکبار اتفاق می‌افتد غرق شادی کند. در چند صفحه بعد نکاتی را درباره خریدهای خاص نوروز منتشر می‌کنیم.

عکس: مجتبی سرانجام‌پور