خودم، برادرم و دخترم

تجربه‌ای که در مورد برادرم، محمدعلی خواجه‌نوری دارم به من ثابت کرده که اگر بچه‌ها از سن پایین نواختن ساز را شروع کنند به موفقیت‌های چشمگیری خواهند رسید. همان‌طور که در آلبوم …

تجربه‌ای که در مورد برادرم، محمدعلی خواجه‌نوری دارم به من ثابت کرده که اگر بچه‌ها از سن پایین نواختن ساز را شروع کنند به موفقیت‌های چشمگیری خواهند رسید.
همان‌طور که در آلبوم «پنجره» حتما عکس کودکی محمدعلی را دیده‌اید او از همان کودکی گیتار به دست می‌گرفت و از ۵ سالگی گیتار را تحت‌نظر استاد لوچیانو لاکورته‌ایتالیایی آموزش دید. به همین‌دلیل توانست در ۱۷ سالگی در اولین جشنواره پاپ کشور به‌عنوان نوازنده برگزیده انتخاب شود. او کلاس ارف نرفت و من هم معتقدم نه‌تنها محمدعلی یا خودم که از ۱۰ سالگی گیتار می‌زنم یا کسانی که در خانواده استعداد موسیقی دارند، می‌توانند موفق شوند، بلکه هرکسی که از کودکی ساز در دست بگیرد و شروع کند، می‌تواند از فواید بی‌شمار موسیقی در زندگی‌اش بهره ببرد؛ مثلا یکی از جوان‌هایی که در همین هفته کنسرت دارد، از هنرجویان خوبم است که از ۱۱-۱۰ سالگی شروع به زدن گیتار کرده.
مادران و پدران بچه‌های کوچک‌تر که حتی مدرسه نمی‌روند هم اغلب می‌پرسند آیا کودک ما می‌تواند ساز بزند؟ آیا لازم است ابتدا در کلاس‌های ارف شرکت کند؟ و من در پاسخ، تجربه‌ای که از برادرم و بسیاری از شاگردانم دیدم را مطرح می‌کنم. به نظر من بچه‌ها و به‌خصوص بچه‌های کوچک‌تر اصلا نباید تحت‌عنوان کلاس رفتن چیزی را یاد بگیرند.
کافی است فقط ساز را در دست بگیرند و همراه بازی و تفریح بدون آنکه متوجه شوند درحال تعلیم هستند، مفاهیم اولیه موسیقی را بیاموزند. متاسفانه ما کلاس مناسب برای بچه‌ها نداریم و والدین هم گاهی با رفتار نامناسب از کودک می‌خواهند به تمرین آنچه آموخته بپردازد و این‌گونه می‌شود که به جای برقراری یک رابطه دوستانه بین کودک و ساز، او را از آموزش موسیقی دلزده می‌کنند. به‌نظرم این درست است که مهارت نواختن ساز با تمرین مکرر حاصل می‌شود اما نباید طوری رفتار کنیم که کودک از ساززدن بدش بیاید. وقتی دخترم وانیا ۲ ساله بود، با اشتیاق گیتار بزرگی که برای جثه کوچکش سنگین بود را در دست می‌گرفت و سعی می‌کرد به‌درستی آن را بگیرد و فقط همین روش و تشویق من و مادرش بود که کمکش کرد تا بتواند الان در۳ سالگی آکورد بزند و همراه گیتار به درستی بخواند، نه فرستادن او به انواع کلاس‌های ارف و...
نگاهی به زندگی هنرمندان و موسیقیدانان برجسته دنیا هم این گفته مرا تایید می‌کند که باید از کودکی بچه‌ها را با ساز آشنا کرد. موتزارت از ۳ سالگی نواختن پیانو را آموخت. او و خیلی از آهنگسازان بنام دنیا وقتی به سنین جوانی رسیده بودند در نواختن ساز تبحر داشتند و موسیقی شده بود همه زندگی آنها و کسی که موسیقی همراهش شود بهتر از دیگران می‌تواند مسایل زندگی را حل کند و این یعنی رسیدن به همان آرزوی بزرگی که من و شما برای فرزندانمان در سر داریم.

داریوش خواجه‌نوری
آهنگساز و خواننده