تراشه‌های نوری

آی‌بی‌ام در فناوری سیلیکون فوتونیک به مرزهای جدیدی رسیده است و موفق شده با مولفه‌های داخلی در ریزتراشه، به ارسال و دریافت اطلاعات از طریق لینک‌های نوری بپردازد. محققان پیش …

آی‌بی‌ام در فناوری سیلیکون فوتونیک به مرزهای جدیدی رسیده است و موفق شده با مولفه‌های داخلی در ریزتراشه، به ارسال و دریافت اطلاعات از طریق لینک‌های نوری بپردازد.
محققان پیش از این نیز به تولید لینک‌های نوری داده پرداخته بودند، اما این حرکت آی‌بی‌ام از این نظر حائز اهمیت است که می‌تواند از تجهیزات فعلی و متداول تولید تراشه ۹۰نانومتری برای انجام این کار استفاده کند. تراشه‌های امروزی از سیم‌های فلزی برای انتقال داده استفاده می‌کنند اما لینک‌های نوری می‌توانند در فواصل و سرعت بیشتر به انتقال اطلاعات بپردازند.
این تراشه می‌تواند چند مولفه نوری، از جمله مالتی‌پلکسر تقسیم طول موج داشته باشد که باعث می‌شود انتقال اطلاعات با فرکانس‌های مختلف نور ممکن باشد. این روش باعث می‌شود از یک کانال برای انتقال اطلاعات بیشتر استفاده شود.
تراشه آی‌بی‌ام می‌تواند با سرعت ۲۵ گیگابیت بر ثانیه به انتقال اطلاعات بپردازد. محققان انتظار دارند این میزان را با پیشرفت این فناوری و موازی‌سازی عملیات انتقال اطلاعات بیشتر کنند.
ای‌بی‌ام انتظار دارد این فناوری در سیستم‌های بزرگ بیشتر به کار بیاید. ابررایانه‌ها، کلاسترهای شبکه یا مسیرهای اصلی داده از بازار اهداف این تراشه خواهند بود. البته حضور این تراشه‌ها در بازار مصرف‌کننده دور‌از‌ذهن نخواهد بود.
پردازش ۹۰ نانومیلی‌متری آی‌بی‌ام به اندازه ۲۲ نانومتری اینتل پیشرفته نیست. اینتل از فناوری ۲۲ نانومتری خودش در آخرین تراشه‌های Ivy Bridge استفاده کرده است. البته برای نخستین‌بار است که لینک انتقال داده از طریق نور وارد تراشه‌های کوچک‌تر از صدنانومتر می‌شود. گفتنی است یک نانومتر برابر با یک میلیاردم متر است و ۱۱۰۰ تراشه ۹۰‌نانومتری در کنار همدیگر می‌توانند به اندازه یک تار موی انسان باشند.
این تراشه آی‌بی‌ام همچنین در مصرف برق نیز به صرفه است و همین باعث می‌شود در بازار امروزی تراشه‌ها، که مصرف برق پایین یکی از مولفه‌های کلیدی یک تراشه است، خودی نشان دهد. آی‌بی‌ام این تراشه را در کنفرانس IEEE معرفی کرد.

منبع: CNET