موسیقی فیلم؛ توصیفی، عاطفی و افکتیو

موسیقی به لحاظ دراماتیک به سه دسته تقسیم می‌شود. موسیقی توصیفی، عاطفی و افکتیو. موسیقی توصیفی موسیقی است که آهنگساز با استفاده از نت، ساز، ملودی، هارمونی و... تلاش می‌کند بخشی …

موسیقی به لحاظ دراماتیک به سه دسته تقسیم می‌شود. موسیقی توصیفی، عاطفی و افکتیو. موسیقی توصیفی موسیقی است که آهنگساز با استفاده از نت، ساز، ملودی، هارمونی و... تلاش می‌کند بخشی از قصه را تعریف و روایت کند. درواقع این موسیقی، قصه اضافه‌تر از فیلم در ادامه ذهنیت کارگردان پدید می‌آورد و یک اتفاق و رویداد جدیدی با هنر آهنگساز به تماشاگر منتقل می‌شود. در این نوع موسیقی، قصه‌ای در ادامه قصه اصلی به وسیله موسیقی بیان می‌شود.
موسیقی نوع دوم، موسیقی عاطفی است که آهنگساز سعی می‌کند از طریق آلات موسیقی، حس تماشاگر را تشدید و تقویت کند یا به لحاظ روانی حسی را خلق کند. موسیقی نوع سوم هم موسیقی افکتیو نام دارد. این موسیقی اگرچه برخوردار از نت، آلات و علم موسیقی است؛ اما واقعا نمی‌شود عنوان موسیقی روی آن گذاشت، چون ملودی و حس و حال ندارد. در این شیوه تلاش می‌شود، موسیقی یک نوع واسط برای ارتباط لحظات باشد، اما فارغ از موسیقی‌هایی که ذکر شد، موسیقی مختص تیتراژ هم وجود دارد که خلاصه‌ای از حس رخدادهای فیلم، ملودی، هارمونی و موسیقی کلی فیلم را در تیتراژ مطرح می‌کند و به شکل استاندارد موسیقی مدنظر کارگردان و آهنگساز را در بر می‌گیرد. بهترین موسیقی فیلم، موسیقی است که همه ویژگی‌های سه مورد مذکور را داشته باشد و تعریف زمانی، مکانی و نمایشی قصه را در نظر بگیرد.

آرش معیریان ‌
کارگردان