درمانی برای زخم بیکاری

یکی از اصلی‌ترین پاشنه آشیل‌های نظام آموزش عالی کشور، کاربردی نبودن دروس دانشگاهی است که هم‌اکنون دامنه این چالش، گریبان بازار کار را هم گرفته است. بسیاری از فارغ‌التحصیلان …

یکی از اصلی‌ترین پاشنه آشیل‌های نظام آموزش عالی کشور، کاربردی نبودن دروس دانشگاهی است که هم‌اکنون دامنه این چالش، گریبان بازار کار را هم گرفته است.
بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با ورود به دنیای کار و صنعت، تازه می‌فهمند بین آنچه که در مراکز آموزش عالی خوانده‌اند با آنچه که بازار کار به آن نیازمند است، از زمین تا آسمان فاصله وجود دارد.
افزایش آمار بیکاری به‌دلیل غیرمهارتی بودن آموزش‌ها، تبعات سنگینی را به فرآیند توسعه کشور تحمیل خواهد کرد و بدون تعارف باید عنوان کرد که در صورت اصلاح نشدن نظام آموزش غیرمهارتی، نمی‌توان به آینده اشتغال فارغ‌التحصیلان آینده نیز امیدوار بود.
اما امسال در ابتکاری جالب، دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرده است که تمام رشته‌های این دانشگاه را به شغل ـ رشته‌های مهارتی تبدیل می‌کند تا شاید با کاربردی‌تر شدن دروس دانشگاهی و تمرکز روی رشته‌های مهارتی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با مشکلات کمتری در بازار کار روبه‌رو شوند.
شغل ـ رشته همان زیرمجموعه رشته‌های فنی است که این شغل ـ رشته‌ها می‌تواند رشته‌های دانشگاهی را کاربردی‌تر کند و بازار کار را برای جذب فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهارتی مهیا سازد.
به‌طور مثال، اگر هم‌اکنون رشته مهندسی نرم‌افزار در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، این رشته می‌تواند به شغل ـ رشته‌هایی مثل نرم‌افزار شبکه، نرم‌افزار بازی و... تغییر پیدا کند و در نتیجه یک فارغ‌التحصیل نرم‌افزار بازی، به‌دلیل تخصص و مهارتی که در کارش آموخته است، خیلی راحت‌تر می‌تواند به بازار کار وارد شود.
گرچه امکان دارد این طرح نیز همچون بسیاری از طرح‌های آموزش عالی در مرحله اجرا با مشکلات متعدد مالی، آموزشی و مدیریتی روبه‌رو شود، اما به‌طور کلی به نظر می‌رسد که طرح توسعه شغل ـ رشته‌ها در صورت اجرای دقیق و نظام‌مند، بتواند بازار کار را به نفع فارغ‌التحصیلان ماهر سوق دهد.

امین جلالوند‌