داشتن دانش مذهبی

طبیعی است که داشتن دانش مذهبی در کاربرد و پیشرفت و ارائه انتقال به یک نقش بی‌تاثیر نیست. اما آن چیزی که مهم است، شناخت جغرافیای شخصیت معرفی شده به بازیگر است که می‌تواند از لابلای …

طبیعی است که داشتن دانش مذهبی در کاربرد و پیشرفت و ارائه انتقال به یک نقش بی‌تاثیر نیست.
اما آن چیزی که مهم است، شناخت جغرافیای شخصیت معرفی شده به بازیگر است که می‌تواند از لابلای این جغرافیا درونیات این آدم و طرز فکر و شرایط اجتماعی و علمی و روحی و روانی او را بررسی کند و بتواند به ارائه نقش بپردازد. سریال مختارنامه هم از این قاعده مستثنی نبود. من بازیگر نقش رفاعه بن شداد بودم. رفاعه بن شداد بعد از مرگ معاویه از رهبران شیعه در کوفه و از اولین کسانی بود که برای حسین بن علی علیه‌السلام نامه نوشتند و آن حضرت را به کوفه دعوت کردند. رفاعه در جنبش توابین بعد از هلاکت یزیدبن معاویه ۶۴ هـ ق، یکی از سران پنجگانه جنبش و متفق با سلیمان بن صرد خزاعی و از اعرابی بود که به خونخواهی حضرت حسین بن علی علیه السلام به‌پاخاست و مردم را ساماندهی کرده تا با قاتلان و مخالفان حضرت و حکومت شام عبیدالله‌بن‌زیاد بجنگند. این جنگ در منطقه «عین الورده» انجام و بعد از شهادت سلیمان از سران توابین، رفاعه بقیه سپاه را جمع‌آوری کرد و به عراق بازگرداند.
رفاعه بن شداد در قیام مختار و جنگ او با «زبیری‌ها» همراه مختار در سال ۶۶ هجری قمری به شهادت رسید. پیش از سریال مختار، در پروژه امام علی نیز با میرباقری همکاری داشته‌ام و اگر نظر حقیر را بخواهید، سریال امام علی تکرارناشدنی است، چه به لحاظ بازیگری و چه به لحاظ ارتباط با مخاطب. به نظر من مجموعه امام علی بسیار دلنشین‌تر و بسیار قابل قبول‌تر و راحت‌تر به نقطه باور تماشاگر می‌نشست، اما مختارنامه گو اینکه نمی‌توانیم بگوییم سریال ناموفق و کمتری نسبت به امام علی است، ولی آنچه در امام علی ابراز می‌شد، بسیار تاثیر گذارتر بود. مهم‌ترین ویژگی سریال مختارنامه و کارگردانی داوود میرباقری در نشان دادن شخصیت مختار است. به نظر من محدودیتی که در منابع تاریخ راجع به شخصیت مختار ثقفی وجود دارد، در حد امکان و معقول آقای میرباقری به آن پرداخته است و بیشتر از آن نه ضروری به نظر می‌آمد و نه کمک بیشتری به پرداخت سریال می‌کرد. توجه داشته باشید که اهل تشیع ارادت خاصی به مختار و توابیت به خاطر خونخواهی از امام حسین دارد. بنابراین تا جایی که مقدور بود آقای میرباقری به آن پرداختند.

انوشیروان ارجمند (بازیگر نقش رفاعه‌بن شداد)