حمله ریزگردها به اسپانیا

اسپانیا یکی از کشورهای حاشیه دریای مدیترانه است که در زمینه کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی برنامه‌های گسترده‌ای دارد. به عنوان مثال، انتخاب شهر بیتوریا به عنوان پایتخت سبز …

اسپانیا یکی از کشورهای حاشیه دریای مدیترانه است که در زمینه کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی برنامه‌های گسترده‌ای دارد. به عنوان مثال، انتخاب شهر بیتوریا به عنوان پایتخت سبز اروپا از نمونه این تلاش‌هاست، اما این کشور نیز از آلودگی ذرات معلق بی‌نصیب نمانده و آمارها حاکی از آن است که سطح آلودگی‌های طبیعی در این کشور به شکلی نگران‌کننده رو به افزایش است.
آلودگی‌های زیست‌محیطی، مشکل اغلب جوامع امروزی است. در مجموع دو نوع آلودگی وجود دارد؛ آلودگی‌های طبیعی و آلودگی‌هایی که به وسیله انسان تولید می‌شود.
آلودگی‌های نوع دوم قابل کنترل است، اما در مورد آلودگی‌های نوع اول باید گفت که به سختی می‌توان آنها را در مدت زمانی کوتاه کنترل کرد. حتی از نظر مقیاس زمانی در میان مدت هم نمی‌توان بر این نوع آلودگی‌ها چیره شد.
در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اسپانیا کشوری است که بشدت تحت تاثیر آلودگی‌های هوا از نوع طبیعی قرار دارد. چنانچه متخصصان تائید می‌کنند، میزان گرد و غباری که از صحراهای آفریقا به این کشور می‌رسد، بشدت نگران‌کننده است.
نسیم‌های دریایی نقش بسیار مهمی در جابه‌جایی این ذرات به عهده دارد. آژانس حفاظت از محیط زیست اروپا با تائید این امر و ارائه اطلاعات مرتبط درصدد است که در خصوص کنترل این نوع آلودگی‌ها گام‌هایی بردارد.
میزان ذرات معلق کوچک‌تر از ده میکرومتر در ۴۱ ایستگاه مشخص هواشناسی در اسپانیا به طور قابل‌ملاحظه‌ای فراتر از حد نرمال است. لازم به ذکر است که میزان این ذرات روزانه برآورد می‌شود.
سال ۲۰۰۹، میزان ذرات معلق کوچک‌تر از ده میکرومتر تنها در ۱۸ ایستگاه هواشناسی این کشور از حد نرمال فراتر رفت. ذرات معلق کوچک‌تر از ده میکرومتر در رده مواد آلاینده جای می‌گیرد. این ذرات اشکال مختلفی اعم از جامد، مایع، گرد و غبار، خاکستر، دوده، ذرات فلز یا سیمان دارد.
منبع اصلی آلودگی‌های طبیعی در اسپانیا ذرات معلقی است که از مناطق خشک خارج از قاره اروپا بخصوص از صحراهای آفریقا سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به این کشور می‌رسد.
علاوه بر اسپانیا، سایر کشورهای حاشیه دریای مدیترانه ازجمله فرانسه، یونان، ایتالیا و قبرس نیز از نظر میزان ذرات معلق کوچک‌تر از ده میکرومتر از حد نرمال تعیین شده بسیار فراتر رفته‌اند. موقعیت جغرافیایی در این زمینه عامل تعیین‌‌کننده است.
در مجموع ده کشور از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به عنوان کشورهایی با میزان آلودگی‌های طبیعی بیشتر از حد معمول معرفی شده‌اند که اسپانیا مقام اول را به خود اختصاص داده و سایر کشورها به ترتیب عبارت است از اتریش، قبرس، آلمان، یونان، فرانسه، ایتالیا، مالت، پرتغال و انگلستان.

ecologiaverde
مترجم: فرناز حیدری