ضدیخ / ضدجوش یادت نره

آنچه به غلط ضدیخ نامیده و معروف شده، نه‌تنها به عنوان ضد جوش هم کاربرد دارد، بلکه در واقع متعادل نگهدارنده حرارت رادیاتور، مسیرهای خنک‌کننده و موتور خودروست بنابراین چه …

آنچه به غلط ضدیخ نامیده و معروف شده، نه‌تنها به عنوان ضد جوش هم کاربرد دارد، بلکه در واقع متعادل نگهدارنده حرارت رادیاتور، مسیرهای خنک‌کننده و موتور خودروست بنابراین چه تابستان، چه زمستان کارایی بسیار دارد.
با این حال، بسیاری از رانندگان فقط زمستان‌ها سراغ آن می‌روند.
شاید آگاهی‌های پی‌آمده درباره آن برایتان مفید باشد:ضدیخ / ضدجوش ممکن است با گذشت زمان کیفیت اول را نداشته باشد. قبل از یورش سرما کیفیتش را بررسی و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.
مایع درون رادیاتور نباید کثیف، کف‌کرده، حاوی مواد زائد یا آثار و رنگ ناشی از زنگ‌زدگی باشد. برای تعویض یا استفاده از ضدیخ / ضدجوش ابتدا دفترچه راهنمای خودرو را بخوانید و براساس توصیه کارخانه سازنده، نوع، برند یا مارک توصیه شده را بخرید و بر همان اساس ضدیخ / ضدجوش را با آب مخلوط کرده، در رادیاتور بریزید.
اگر در دفترچه راهنما اشاره‌ای به نوع یا نحوه بررسی و تعویض نشده بود، حتما از نمایندگی‌ها و تعمیرگاه‌هایی با زمینه تخصصی اتومبیلتان مشاوره بخواهید.
برای اختلاط ضدیخ / ضدجوش، از آب معمولی استفاده نکنید. بطری‌های حاوی آب دی‌یونیزه یا مقطر در همان فروشگاهی که ضدیخ / ضدجوش را می‌خرید، در دسترس هستند.
نسبت اختلاط آب، بر نقطه انجماد و جوش مخلوط نهایی اثرگذار است؛ دقت کنید. بر خلاف باور غلط برخی از مردم، هر چه ضدیخ درصد بیشتری از محلول را شامل شده باشد، مقاومتش در برابر یخزدگی بیشتر نخواهد بود. برعکس، ضدیخ / ضدجوش صد در صد (بدون اختلاط با آب مقطر)، در ۱۸ـ یخ زده، در ۱۷۰ درجه جوش می‌آید.
بهترین نسبت اختلاط، نصف به نصف یا یک به یک است که نقطهٔ انجماد محلول به ۳۴ـ می‌رسد. در این اختلاط نقطهٔ جوش نیز به ۱۰۸ می‌رسد که هم برای مناطق سردسیر و هم برای مناطق گرمسیر کاربرد مناسبی دارد.
بر خلاف تصور غلط بعضی از مردم، آزمایش ضدیخ با فریزر نمی‌تواند نشان‌دهنده مرغوبیت آن باشد. ضدیخ / ضدجوش علاوه بر متعادل کردن حرارت، باید دارای مواد افزودنی برای ممانعت از خوردگی فلز و کاهش گرانروی در دمای پایین باشد.
وجود مواد خورنده رنگ یا بدنه، اشتعالزا و... نیز هیچ‌کدام در شیوه یادشده مشخص نخواهند شد. ضدیخ / ضدجوش مرغوب حین استفاده کف تولید نمی‌کند؛ حواستان باشد (البته وجود کف، ممکن است به سبب نقص در واترپمپ هم باشد. در این صورت با تعمیرکار مجرب مشورت کنید.)
دقت کنید برچسب آن، دارای علائم استاندارد و تأئیدیه معتبر، تاریخ تولید و انقضا، پروانه و... باشد. به خاطر بسپارید قبل از تعویض سیال، مسیر خنک‌کننده را برای اطمینان از نداشتن سوراخ، پارگی و نشتی بدقت بررسی کنید.
به یاد داشته باشید پس از تعویض مایع، مجاری خنک‌کننده و رادیاتور، بخصوص در خودروهای جدید باید هواگیری شوند.
این‌قدر هم امروز فردا نکنید!

رشید حسام