امامزاده ابوالحسن (ع)

نسب امامزاده ابوالحسن (ع) با چهار واسطه به امام جعفر صادق (ع) می‌رسد که در شجره‌نامه ایشان که در ابتدای زیارتنامه این بزرگوار آمده، به شکل مفصلی توضیح داده شده است. روی درب وقفی …

نسب امامزاده ابوالحسن (ع) با چهار واسطه به امام جعفر صادق (ع) می‌رسد که در شجره‌نامه ایشان که در ابتدای زیارتنامه این بزرگوار آمده، به شکل مفصلی توضیح داده شده است. روی درب وقفی بقعه تاریخ ساخت آن نگاشته شده که نشان دهنده قدمت بقعه از دوره قاجار است. بر فراز آن نیز گنبدی با کاشی‌های فیروزه‌ای ساخته شده که در سال ۱۳۸۸ مرمت و بازسازی آن انجام شده است. بر بالای ایوان ورودی بقعه امامزاده نیز کتیبه‌ای حاوی مرثیه به خط نستعلیق گچبری شده است. تا سال‌ها قبل ضریح امامزاده ابوالحسن (ع) ضریحی مربوط به همان دوره قاجاریه و از جنس چوب بود که به سبک معروف خراطی آن را خراطی کرده بودند، اما با گذشت زمان و به واسطه جنس غیرماندگار، این ضریح از بین رفته و به جای آن از سوی افراد خیر ضریح نقره‌ای جدیدی برای این بقعه ساخته و به امامزاده اهدا شده است.
برای رفتن به امامزاده ابوالحسن (ع) که به عنوان یکی از باصفاترین زیارتگاه‌های حومه تهران و ری شناخته شده، باید به قریه آب اندرمان واقع در خیابان شهید رجایی بروید. پس از عبور از جاده سرسبز اراضی کشاورزی به محوطه امامزاده می‌رسید.