زنبورهای هنرمند

صبح که دارید عسل خوش طعم و خوش عطرتان را روی نان می‌مالید و آماده نوش‌جان کردن آن می‌شوید نکند یک وقت فکر کنید این زنبورها فقط بلدند نیش بزنند و عسل درست کنند. خب راستش را بخواهید، …

صبح که دارید عسل خوش طعم و خوش عطرتان را روی نان می‌مالید و آماده نوش‌جان کردن آن می‌شوید نکند یک وقت فکر کنید این زنبورها فقط بلدند نیش بزنند و عسل درست کنند.
خب راستش را بخواهید، این روزها که دیگر هیچ چیزی تعجب انسان را بر نمی‌انگیزد، شما هم نباید از دیدن یک منتقد آثار هنری که ویزویز می‌کند شاخ در آورید یا این‌که اگر به یک گالری نقاشی رفتید و دیدید که نفر کنار دستی‌تان یک زنبور زردرنگ خوش خط و خال است که کنار گوش شما دارد بشدت بال می‌زند و شیفته تصویر روبه‌رویش شده اصلا به روی خودتان نیاورید.
حالا آن لقمه نان و عسلتان را نوش جان کنید تا برایتان بگوییم داستان چیست. راستش را بخواهید یک عده از دانشمندان کوئینزلند استرالیا، هر روز مقداری شهد گل می‌گذاشتند پشت یک تابلوی نقاشی از مونت، هنرمند امپرسیونیست و خیال می‌کردند این زنبورها بوی شهد گل را می‌فهمند، می‌روند پشت تابلوی نقاشی و غذا را پیدا کرده و نوش جان می‌کنند.
بعد یک روز یکی از آن دانشمندان که حواس پرت بود، اشتباها غذا را گذاشت پشت یک تابلوی دیگر و در کمال تعجب همه آنها دیدند که زنبورها جلوی همان تابلوی قدیمی منتظر شهد گل هستند و به آنها چشم غره می‌روند.
این استرالیایی‌های بیکار که خوشی زده بود زیر دلشان چند آزمایش دیگر انجام دادند و فهمیدند که زنبورها حتی سبک هنری یک نقاش را نیز تشخیص می‌دهند و مثلا می‌دانند که همیشه می‌توان انتظار داشت که پشت تابلوهای سبک انتزاعی پیکاسو چیزی برای خوردن پیدا شود.
این کشف حیرت‌انگیز نشان داد که مغز کوچک این حشره توانمندی‌های بی‌نظیری دارد و با این همه فهم و شعور معلوم نیست چرا دائم آدم را نیش می‌زنند!

شهرام یزدان‌پناه