از جمشید بسم‌الله تا بورس کالا

این روزها همه به دنبال مقصر می‌گردند؛ مقصر گرانی‌ها. مسوولان دولتی به هر تریبونی که می‌رسند برای آن‌که خود را از اتهامات احتمالی موجود مبرا نمایند، شروع می‌کنند به ردیف کردن …

این روزها همه به دنبال مقصر می‌گردند؛ مقصر گرانی‌ها. مسوولان دولتی به هر تریبونی که می‌رسند برای آن‌که خود را از اتهامات احتمالی موجود مبرا نمایند، شروع می‌کنند به ردیف کردن دلایل و مقصران گرانی‌های اخیر و چه مقصران منحصر به فردی در این تریبون‌ها معرفی می‌شوند.
یک روز پیامک‌های یک خبرگزاری عامل افزایش قیمت ارز و سکه شناخته می‌شود، یک روز فردی به نام جمشید بسم‌الله عامل نوسانات بی‌سابقه نرخ ارز معرفی می‌شود، روز دیگر تمام تقصیرها را به گردن تحریم می‌اندازند و یک روز هم نوبت بورس کالا ـ به عنوان محل اصلی دادوستد محصولات صنعتی و پتروشیمی ـ می‌شود تا مقصر تمام گرانی‌های اخیر حتی ماست و لبنیات (!) باشد.
بی‌آن‌که کوچک‌ترین اشاره‌ای به سیاست‌های غلط پولی و مالی کشور در شرایط حاضر کشور کنند. بدون آن‌که اشاره‌ای به آزمون و خطاهای بی‌پایان بانک مرکزی در بحرانی‌ترین اوضاع پولی کشور کنند. بی‌آن‌که از بی‌‌نصیب ماندن بخش صنعت از کمک‌های پیش‌بینی شده در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها یادی کنند و البته بی‌آن‌که بپذیرند مدیریت اقتصادی در شرایط غیرعادی زمین تا آسمان با مدیریت در اوضاع عادی متفاوت است.
گویی مسوولان محترم، جماعت بی‌گناه و بی‌اشتباهی هستند که مانند ساعت بدون ذره‌ای انحراف مشغول انجام وظیفه‌اند و در طرف مقابل ابر و باد مه و خورشید و فلک در کارند تا مانع اقدامات ثمربخش و اثرگذار ایشان شوند.
مخلص کلام این‌که شناسایی متهمانی مانند جشمید بسم‌الله یا مقصر شناختن بورس کالا که به عنوان یک نهاد رسمی و قانونی زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند، حلقه‌های زنجیره مسئولیت‌ناپذیری برخی مسئولانی است که در شرایط کنونی باید درباره عملکرد مجموعه‌های تحت مدیریت خود توضیح دهند، نه این که به اشکال مختلف سعی در بی‌گناه نشان دادن خود داشته باشند.
آیا تاکنون کسی جمله‌ای از رئیس‌کل بانک مرکزی که در آن ذره‌ای عذرخواهی به سبب سیاست‌های غلط این بانک دیده شود، شنیده است؟ آیا کسی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت شنیده است که به دلیل پرداخت نشدن سهم صنعت از هدفمندی یارانه‌ها، از این قشر زحمتکش و موتور توسعه کشور عذرخواهی کرده باشد؟ ما که نشنیدیم، اما امیدواریم این شکل مواجه شدن با مشکلات، مصداق مثل پاک کردن صورت مسئله نباشد.

حمید اسدی