اختلال رشد، بی حالی و چاقی در انتظار دانش آموزان دیر خواب

پس از غروب آفتاب هورمون رشد و بازسازی در بدن شروع به ترشح می کند و هر چه کودکان دیرتر بخوابند فرصت رشد و بازسازی بدن را بیشتر از دست می دهند بنابراین اختلال رشد، اختلال یادگیری، …

پس از غروب آفتاب هورمون رشد و بازسازی در بدن شروع به ترشح می کند و هر چه کودکان دیرتر بخوابند فرصت رشد و بازسازی بدن را بیشتر از دست می دهند بنابراین اختلال رشد، اختلال یادگیری، چاقی و بی حالی از عوارض دیر خوابیدن است.
خوردن صبحانه در میزان اشتهای کودک در طی روز و توانمندی و یادگیری بسیار تأثیرگذار است.
پاسخ اینکه چرا بچه ها صبحانه نمی خورند را باید در خود خانواده جست وجو کرد. بچه ها از پدر و مادر الگوبرداری می کنند. وقتی خانواده تا پاسی از شب پای تلویزیون بیدار است و کودک هله هوله می خورد نباید توقع داشت که صبح کودک سرحال و قبراق از خواب بیدار شود و صبحانه بخورد.
ساعت بیولوژیک وجود دارد که با غروب آفتاب و تاریک شدن هوا هورمون ملاتونین و سوماتوتروپین که وظیفه ترمیم، رشد و بازسازی بدن را برعهده دارد در بدن ترشح می شود.
هر چه کودک دیرتر بخوابد فرصت بازسازی و ترمیم بدن که برای رشد فکر و اندیشه او ضروری است، بیشتر از دست می دهد.
از طرفی با طلوع آفتاب هورمون برای تحرک و جست وخیز ترشح می شود که با دیر بیدار شدن به ویژه در ایام تعطیل این فرصت طلایی از دست می رود و نتیجه چیزی جز چاقی و بی حالی نیست.
حتی در افراد بزرگسال به ویژه خانم های خانه داری که تا نیمه های شب بیدارند و از آن طرف تا ظهر می خوابند پوکی استخوان و کم خونی شایع تر است.