پیشگیری از کم خونی

آیا می دانید برای پیشگیری از کم خونی چه باید کرد؟ به توصیه های زیر توجه کنید: ۱- هنگام صرف صبحانه تخم مرغ را از یاد نبرید. نیازی نیست شما هر روز تخم مرغ بخورید ولی خوردن هفته ای سه …

آیا می دانید برای پیشگیری از کم خونی چه باید کرد؟
به توصیه های زیر توجه کنید:
۱- هنگام صرف صبحانه تخم مرغ را از یاد نبرید.
نیازی نیست شما هر روز تخم مرغ بخورید ولی خوردن هفته ای سه یا چهار تخم مرغ ویتامین هایی را که مانع از ابتلای شما به کم خونی می شود تأمین می کند. با خوردن یک تخم مرغ حدود ده درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین ۱۲B تأمین می شود.
۲- اگر در گذشته کم خونی داشته اید، حداقل هفته ای یک بار گوشت قرمز بخورید.
گوشت گاو و سایر گوشت ها دارای ویتامین ۱۲B بوده و منبع بسیار خوبی برای آهن به حساب می آیند.
لازم به یادآوری است آهن برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی ضروری است.
۳-غذاهای دریایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
ماهی آزاد و قزل آلا تقریبا صددرصد نیاز روزانه بدن شما به ویتامین ۱۲B را تأمین می کنند. ماهی در ضمن دارای اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد که درمانی طبیعی برای عدم تمرکز محسوب می شوند.
۴- اگر گیاهخوار هستید به خوردن غلات اهمیت دهید.
برخی از مخمرها حاوی ویتامین های لازم برای جبران عدم مصرف گوشت، ماهی و فرآورده های حیوانی هستند. شما در ضمن می توانید از مخمرها غذا تهیه کنید و یا آنها را به عنوان چاشنی به کار ببرید.
۵- برای رساندن آهن کافی به بدن از خوراکی هایی مثل کشمش و انجیر خشک استفاده کنید.
ممکن است گیاهخواران بیشتر از سایرین نیاز به مصرف میوه های سرشار از آهن داشته باشند درحالی که برای بسیاری از مردم گوشت و فرآورده های حیوانی منابع اصلی آهن محسوب می شوند.
۶- برای انتخاب رژیم غذایی مناسب با متخصصان تغذیه مشورت کنید.
رژیم غذایی شما باید با میزان فعالیت های بدنی و سن تان هماهنگی داشته باشد.


● هشدار
۱- نوشیدن یک لیوان شیر در هنگام صرف شام، ویتامین های مورد نیاز بدن شما را در روزهایی که گوشت یا ماهی نمی خورید تأمین می کند.
۲- هنگام خرید مخمر دقت کنید و از سالم و مغذی بودن آن مطمئن شوید.
۳- تا پیش از اتمام ذخیره ویتامین ها و آشکار شدن علائم کم خونی، چند سالی طول می کشد. یادتان باشد برای رژیم غذایی مناسب خیلی زود دست به کار شوید.
۴- بدون مشورت با پزشک از مکمل های آهن استفاده نکنید. مقادیر زیاد آهن ممکن است موجب بروز اختلال در برخی از عملکردهای بدن شود.