اصول نگهداری تابلوهای گران‌قیمت

بحث نگهداری آثار هنری جنبه‌های مختلفی دارد. در میان این جنبه‌ها، مسائلی همچون رطوبت، حرارت، نور و دما بیشترین اهمیت را دارا هستند. یکسری استانداردها و شاخصه‌های بین‌المللی …

بحث نگهداری آثار هنری جنبه‌های مختلفی دارد. در میان این جنبه‌ها، مسائلی همچون رطوبت، حرارت، نور و دما بیشترین اهمیت را دارا هستند.
یکسری استانداردها و شاخصه‌های بین‌المللی برای این مسائل وجود دارد. ما در موزه هنرهای معاصر تهران، همواره سعی می‌کنیم این شاخصه‌ها را رعایت کنیم و به همین خاطر تمامی آثار را روی ریل نگهداری می‌کنیم.
وقتی سال گذشته موزه‌های معتبر جهانی در ژاپن، مکزیک و هلند، سه تابلو از موزه هنرهای معاصر تهران برای نمایش در کشورشان به امانت گرفتند، همگی اتفاق نظر داشتند که این تابلوها در ایران به خوبی نگهداری شده‌اند. حتی این موضوع بازتاب خبری وسیعی هم در این سه کشور داشت که تابلوهای به‌امانت گرفته‌شده از موزه هنرهای معاصر طی سال‌ها به خوبی نگهداری شده‌اند. برای آنها جالب بود که این تابلوها با وجودی که از قبل از انقلاب به ایران آمده بود، این همه خوب نگهداری شده است.
بحث شاخصه‌های نگهداری یک تابلو بحث حساسی است. یعنی به عنوان مثال یک تابلو باید در دمای متعادلی نگهداری شود. نه آنقدر هوا سرد باشد که رنگ روی بوم بترکد و نه آنقدر هوا گرم باشد که رنگ روی آن بیرون بزند. همین‌طور مثلا نباید تابلوها روی هم نگهداری شوند یا نباید تابلو روی دیواری نصب شود که رطوبت دارد. دلیل این که تابلوها روی ریل نگهداری می‌شوند نیز همین امر است.
در موزه هنرهای معاصر تلاش می‌شود شاخص‌های بین‌المللی برای حفظ یک اثر هنری لحاظ شود و همچنان که می‌دانید این شاخص‌ها روز به روز افزایش می‌یابد و نگهداری یک اثر هنری دقت بیشتری پیدا می‌کند.
در موزه هنرهای معاصر نگهداری تمام آثار برای ما حائز اهمیت است. این‌طور نیست که بگوییم مثلا چون فلان تابلو متعلق به فلان سبک است یا این تابلو ارزش بیشتر دارد، باید بیشتر از آن مراقبت شود.
ما یک طبقه‌بندی کلی داریم که می‌دانیم کدام آثار در کجا نگهداری می‌شود، اما برای حفظ و نگهداری آثار تفاوتی نمی‌کند که اثر هنری نقاشی است یا عکس یا گرافیک.

حسن نوفرستی
مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر