نخستین قانون انتظامات دارالخلافه

ناصرالدین شاه نخستین کسی بود که به فکر ایجاد پلیس به طرز جدید و ایجاد سازمانی مخصوص برای پلیس افتاد. او در سفر دومش به کشور اتریش با «کنت مونت فرنت» آشنا شد و او را برای تاسیس دارالخلافه …

ناصرالدین شاه نخستین کسی بود که به فکر ایجاد پلیس به طرز جدید و ایجاد سازمانی مخصوص برای پلیس افتاد. او در سفر دومش به کشور اتریش با «کنت مونت فرنت» آشنا شد و او را برای تاسیس دارالخلافه به استخدام دولت درآورد.
کنت مونت برای انتظام و امنیت دارالخلافه ۱۸ اصل را به صورت طرح جامعی تهیه کرد و آن را برای ناصرالدین‌شاه فرستاد که ناصر نجمی مورخ در کتاب خود به چند اصل مهم از این ۱۸ اصل اشاره کرده است:
-سربازان قراولخانه شهر تحت ریاست اداره نظمیه هستند.
-روشنایی شهر عملش محول به اداره نظمیه است.
-قهوه‌خانه‌های شهر جزو اتلاف مال و اضرار صحت عامه نتیجه‌ای ندارد و استعداد آن محل دارای صنعت است.
-کسانی که در این شهر شغل‌شان نوکری است باید با اطلاع اداره نظمیه مشغول نوکری شوند تا بعضی از دزدی‌ها از قبیل گم شدن سر قلیان یا مفقود شدن مالی از صندوقخانه موقوف شود.
-از مفاسد بزرگ این است که عطاری‌های شهر حکیم‌باشی بوده و مشغول معالجه امراض هستند، اما شاگردان آن نباید معمارباشی‌ها، عمله مقنی‌باشی، نعل‌بند، پالان‌دوز و خیاط باشند.
-عطاران محلات، ادویه فرنگی نمی‌توانند بفروشند مگر در هر محله یکی، دو نفر آن‌هم با تصدیق اطبای بزرگ و با علم آن محله، آن‌را زیر نظر داشته باشند.
-شعبده‌بازها، معرکه‌گیرها و مارگیر‌ها و نقال‌ها نباید جوان‌های مردم را گمراه کنند چراکه این حرف‌ها اسباب تشویق جهال به دزدی و شرارت است و باید ممنوع شود.
-قماربازی در وسط ارگ سلطنتی، میدان مشق و سبزه‌میدان در روز روشن ارتکاب به جرم محسوب می‌شود.
-درخصوص چاره‌جویی از ترک شرب، مشروبات الکلی و مسکرات در افراد مرتکب از ۸۰۰ تازیانه به ۸۰ تازیانه محکوم می‌شوند.
-در تربیت مجرمان انبار (محبس) مبارکه است چراکه غالبا مردمان بی‌علم و عاری از هرگونه حرف و صنایع یدی که عمری به خودسری و شرارت و بطالت گذرانده و رایحه‌ای از تربیت و تمدن به مشام‌شان نرسیده و مرتکب قتل و طرد شده محبس آنها از یک سال تا ۱۰سال رخ می‌دهد و بهتر این است که در انبار دولتی محبوس و در آنجا به یادگیری پنج حرفه از جمله نجاری، اره‌کشی، خیاطی، کفاشی و حجاری مشغول شوند.